#signaturkolleksjonen

Sendt inn av
Anorak
Kunde
Amnesty International
Medieplassering
Tise, Facebook & Instagram
Medalje
Gullblyanten 2019
Sølv, Ikke-kommersiell
I 2019 ble en 11 år gammel jente i Argentina nektet abort etter voldtekt. For å legge press på argentinske politikere til å endre abortloven, startet Amnesty en underskriftskampanje. Målet var 50.000 signaturer, men med et beskjedent mediebudsjett, måtte vi tenke nytt: Forskning viser at strenge abortlover fører til flere ulovlige aborter, og et av de mest grusomme verktøyene knyttet til ulovlig abort er kleshengeren. Kleshengere skal kun brukes til å henge opp klær. Derfor slo vi oss sammen med gjenbruksappen Tise for å lansere #Signaturkolleksjonen - en kleskolleksjon hvor 23 moteprofiler fylte kleshengere med plagg for å samle inn signaturer. Kolleksjonen ble samlet under #Signaturkolleksjonen og #Signaturplagg i Tise, og lagt ut under Utforsk i appen. Det var mulighet for signering i Cash Store. For å nå flest mulig, fikk vi også moteprofilene til å dele en kampanjefilm med sine til sammen over 1,5 millioner følgere i sosiale medier. Ved å benytte gjenbruksappen Tise som hovedkanal, fikk vi snakket direkte til en målgruppe som allerede hadde et stort potensial for samfunnsengasjement, og 62 % av de som signerte kampanjen engasjerte seg på Tise. Aksjonen fikk over 67.000 signaturer som ble overlevert til den Argentinske Ambassaden rett før jul 2019

Bidragsytere

  • Kaja Wang
    Art Director
  • Nora Kristina Eide
    Tekstforfatter
  • Janne Espevalen
    Konsulent
  • Henrik Guderud
    Annet (må beskrives)
  • Sondre Hårstad
    Grafisk Design
  • Darri Thorsteinsson
    Regissør
  • Line Blokhus
    Annet (må beskrives)
  • Camilla von Borcke
    Prosjektleder
  • Kristina Tallaksen Flaten
    Prosjektleder
  • Kenneth Ishak
    Musikk