Slottsfjell 2013 visuell identitet

Sendt inn av
Breakfast AS
Kunde
Slottsfjellfestivalen
Det popper stadig opp nye festivaler på Norgeskartet – og noen ganger kan det være vanskelig å skille dem fra hverandre. Både visuelt og musikkmessig. Slottsfjellfestivalen ønsket å skille seg ut, styrke posisjonen sin og kanskje viktigst av alt; gjøre festivalen yngre. Slottsfjellfestivalen er en av Norges mest suksessrike festivaler med ti solide år i ryggen, men de har også økt gjennomsnittsalderen hvert år. Denne trenden ønsket de å stoppe. Ett av virkemidlene var design. Foruten en varig, mangeårig prisblønt booking – er det først og fremst den gode stemningen deltagerne trekker frem når de skal beskrive følelsen på Slottsfjell. På folkemunne kalles festivalen for norges største venners venners fest. Det var viktig at dette ble ivaretatt i designet, samtidig som vi ble utfordret til å tenke nytt. Under festivalen blir det tatt tusenvis av bilder. Alle dokumenterer det samme. Den unike stemingen. Vi skapte et mønster av stemningsfoto fra tidligere års festivaler. Tanken var å bryte det hele ned til små øyeblikk for så å sette de sammen igjen til det store bildet. Akkurat slik en festival er. Svart/hvite stemningsbilder og neon-farger gav Slottsfjellfestivalen et helt nytt unikt uttrykk. Ulikt alt annet festivaldesign tidligere brukt i Norge. Slottsfjellfestivalen 2013 ble rekordtidlig utsolgt – og viktigst av alt – gjennomsnittsalderen ble redusert med 4 år.

Bidragsytere

  • Christian Braathen
    Kreativ leder
  • Mari Karlsnes
    Grafisk Design
  • Charlotte Edøy
    Grafisk Design
  • Målfrid Udness
    Prosjektleder
  • Thomas de Vries
    Konsulent
  • Christoffer Røed
    Ansvarlig hos kunde
  • Johannes Lund jr
    Ansvarlig hos kunde
  • Martin Ødegaard
    Tekstforfatter
  • Victor Frick
    Webdesign
  • Michal Tomaszewicz
    Fotograf