Sporveien - Redesign Identitet

Oyrqw Qp B Board Sporveien1 KMS
Oyrqw Qp B Sporveien Toolkit
Oyrqw Qp B Sporveien Applications
Sendt inn av
Mission AS
Kunde
Sporveien AS
Sporveien spiller en nøkkelrolle i utviklingen og utbyggingen av Oslo og Akershus. Byen er avhengig av Sporveien og et godt kollektivtilbud for å bli den bærekraftige og moderne hovedstaden vi ønsker oss. Med dette som utgangspunkt, har Sporveien et voksende behov for å kommunisere stadig oftere og til et bredere spekter av målgrupper, fra politikere til potensielle reisende.<br /><br />Med et sprikende uttrykk og lav kjennskap var tiden inne for en komplett overhaling av identiteten. Behovet var en robust moderne identitet som posisjonerer Sporveien som den viktige samfunnsaktøren de er. Den skal bidra til rekruttering av nye kompetente og motiverte medarbeidere, samtidig være fleksibel nok til å dekke de økende kommunikasjonsbehovene.<br /><br />«Vi bringer byen og menneskene i den nærmere hverandre» er idéen som ligger til grunn for symbolet i logoen, to piler som kommer sammen og danner en S. Formene kommuniserer bevegelse, kommunikasjon, transport og koblinger og danner grunnsteinen til hele identitetssystemet. <br /><br />Merke-grafikken utgjør en lek med logoformene i forskjellige farger og konfigurasjoner, dette er også utgangspunktet for layout, grid og typografi. Sammen med bilder kan elementene kombineres i utallige varianter med vekslende grad av dynamikk og lekenhet, alt etter behov. <br /><br />Med et tidløst skriftsnitt benyttet på en leken og uventet måte kombinert med en folkelig og vennlig tone, skaper Sporveien relasjoner til befolkningen på en helt ny måte.

Bidragsytere

  • Karl Martin Sætren
    Design Director
  • Marius Holtmon
    Senior Designer
  • Kristine Gudmundsen
    Designer
  • Bård Annweiler
    Daglig leder