Statoil Interior Toolkit

Sendt inn av
Scandinavian Design Group
Kunde
Statoil ASA
Kort tid etter at Statoils nye identitet ble lansert i 2009, ønsket selskapet å gjennomgå applisering av merkevaren på ulike flater, blant annet skilting, ikoner og interiør. Bruken av disse var delvis beskrevet gjennom retningslinjene for selskapsidentiteten, men det var behov for skape en tydeligere definert og mer håndfast opplevelse av merkevaren. Hensikten var å framheve de todimensjonale egenskapene ved identiteten; den lyse fargepaletten, bruken av tre, signalfotografi og lyssetting. En viktig problemstilling var hvordan disse egenskapene kunne oversettes til et miljøuttrykk som var i tråd med merkevaren, men uten å konvertere elementer som feks fargepaletten direkte. Målet var å skape en delikat, lys og imøtekommende atmosfære. Byggingen av Statoilbygget Fornebu var på dette tidspunktet i gang. Arbeidet måtte derfor koordineres tett med Fornebu og det var ønskelig at dette skulle sette standarden for selskapets lokasjoner globalt. Det var derfor viktig å skape verktøy som ville sikre en helhetlig implementering av merkevaren på alle selskapets lokasjoner. For å nå målsettingen med prosjektet konsentrerte vi arbeidet rundt tre hovedområder: • Utvikling av et interiørkonsept med tilhørende globale retningslinjer for møblering • Utvikling av støtteverktøy for Brand, inkludert inspirasjonsbrosjyrer og 3D-visualiseringer av resepsjonsområder, kantiner og sosiale soner • Design og utvikling av resepsjonsdisker og resepsjonsmøbler

Bidragsytere

  • K8
    Annet (må beskrives)
  • Placebo FX
    Annet (må beskrives)
  • Åshild Dale
    Ansvarlig hos kunde
  • Zinc
    Annet (må beskrives)
  • Tove Cathrine Spetalen
    Konsulent
  • Hilde Martmann-Moe Sommerstad
    Konsulent
  • Frida Larsson
    Prosjektleder
  • Bente Eikholt
    Prosjektleder
  • Anne Marit Brenden
    Grafisk Design
  • Janicke Aarø Strid
    Ansvarlig hos kunde
  • Roar Sager
    Annet (må beskrives)