Statoil ny profil

Sendt inn av
Scandinavian Design Group AS
Kunde
Statoil
Medieplassering
Lansert i Statoil worldwide/over 40 land
Medalje
Gullblyanten 2009
Diplom, Grafisk design - profilprogrammer
StatoilHydro ønsket et nytt navn og en ny visuell identitet som ville virke som pådriver i arbeid med å nå selskapets internasjonale vekstambisjoner. Målsetningen var at det nye navnet og den nye identiteten skulle symbolisere selskapets visjon, forretningsstrategi og verdigrunnlag på en distinkt, kraftfull og attraktiv måte. StatoilHydro har blitt formet av sin historiske arv og av naturen. Selskapet har over tid utviklet erfaringer fra ekstreme forhold, og har en kultur for å ta på seg vanskelige oppgaver hvor løsningen ikke er gitt i utgangspunktet. Den nye identiteten er sterkt forankret i selskapets nye visjon, ”Crossing Energy Frontiers”. Logoen er inspirert Statoils pionerånd, og det var naturlig å ta utgangspunkt i den norske stjernehimmelen som i generasjoner har fungert som guide for mennesker som ønsker å krysse nye grenser. En ledestjerne er sterk og lysende, og det var naturlig å finne en farge som representerte det spesielle nordiske lyset, samt en farge som viser et selskap som tør å krysse grenser. Valget av magenta representerte et ønske om å fremstå som utadvendt, åpen og visjonær. Noe som ytterligere skiller identiteten fra konkurrentene en spesialutviklet skrifttype, samt en tydelig språkidentitet og fotostil som til sammen skal øke forståelsen og interessen for en svært komplisert virksomhet og bransje. Antallet applikasjoner som er utviklet er omfattende; verktøykasse (logo, typografi, fargepallett), kontortrykksaker, brosjyremateriell, skilting, resepsjonsdesign, messer/ustillingsdesign, digital kommunikasjon (web, intranett, ppt, infoskjermer), informasjonsgrafikk, mediadesign (film, foto animasjon), kommunikasjonsdesign (markedskommunikasjon og sponsorelementer), signalprodukter og profileringsartikler, bekledning offshore/onshore, m.m.

Bidragsytere

  • Gøril Torske
    Grafisk Design
  • Therese Jacobsen
    Grafisk Design
  • Henning Arnesen
    Grafisk Design
  • Mathias Disen
    Grafisk Design
  • Anne Marit Brenden
    Grafisk Design
  • Tobias Apelgren
    Grafisk Design
  • Naja Boone
    Prosjektleder
  • Tone Friling Tuxen
    Prosjektleder
  • Ole Gunnar Dokka
    Ansvarlig hos kunde
  • Diogo Oliveira Valério
    Annet (må beskrives)
  • John Fielding
    Annet (må beskrives)
  • Christer Lien
    Annet (må beskrives)
  • Anne Margrete Børjesson
    Annet (må beskrives)