Stjerner gir håp

Sendt inn av
Bouvet Reklamebyrå
Kunde
Kreftforeningen
Medieplassering
TV2, kreftforeningen.no/jul, Facebook, DM, Stand/event
IDEEN For hver gave vi får inn på kreftforeningen.no/jul, henger vi opp en stjerne til en som må tilbringe julen på sykehus. Forskning nytter. Oppmuntring også. STRATEGIEN BAK Gitt premisset om et kort tidsvindu og lav produksjonskost, har det vært avgjørende å finne et produkt som er visuelt tydelig og emosjonelt - og en idé som er enkel å forklare publikum. Selve produktet kan ikke være kostbart i seg selv, da giveren må oppleve at pengegaven går til forskning – og ikke til selve gaven. Men vi har en fordel i et stort apparat av frivillige og velvillige sykehusansatte, som gjør at vi kan planlegge noe som er landsdekkende, uten at det blir for kostbart. I tillegg har Kreftforeningen egen filmregissør, en Facebook-side med mange følgere og en effektiv webredaktør. Strategien ble da å bruke foreningens tilgjengelige ressurser så smart som mulig, for å kunne nå bredt men holde kostnadene nede. Deler av kampanjen ble testet i fjor, og man gjorde seg erfaringer med bruk av kanaler og budskap som nå gav føringer for uttaket. Årets kampanje har blant annet en litt annen kanalmiks, med event og TV, i tillegg til egne media, frivillige og sykehusene. Budskapet er også forenklet i tråd med disse erfaringene.

Bidragsytere

  • Ina Svarød
    Konsulent
  • Einar Nonstad
    Art Director
  • Ingrid Leren Wathne
    Tekstforfatter
  • Lisabeth Trones Gjerde
    Prosjektleder
  • Igor Devold
    Regissør
  • Beate Sørum
    Ansvarlig hos kunde
  • Jon Lagerløv
    Produksjonsbyrå
  • Marte Grønli
    Ansvarlig hos kunde