Stolte produsenter av "junkfood"

XZ Mn ALOB Presentationboard copy
Sendt inn av
NORD DDB
Kunde
McDonald's
Mange tror at «junkfooden» som serveres på McDonald’s er laget av utenlandske råvarer av dårlig kvalitet, maskinutbeinet kjøtt og alskens uhumskheter. Men McDonald’s er faktisk en av de aller største innkjøperne av norske råvarer, og har forsøkt å fortelle den historien mange ganger tidligere – uten varig effekt. Isteden omfavnet vi begrepet folk bruker om maten på McDonald’s, og lot bøndene fortelle at de faktisk er stolte av å produsere råvarene til det mange kaller junkfood. På mcdonalds.no fikk du et portrett av hver bonde. På Instagram fikk du karuseller tilpasset formatet. På Snapchat laget vi kortere filmer for å nå de yngre, og YouTube-løpet besto av sekvensielle visninger der folk ble eksponert for forskjellige filmer gjennom kampanjeperioden. Og et besøk til bøndene av Harm & Hegseth sørget for 250 000 ekstra visninger. Med totalt 45 ulike filmer nådde vi 3 millioner nordmenn med budskapet. Det ble den mest holdningsendrende kampanjen analyseselskapet Analect hadde sett noensinne på tvers av kategorier, der hele 57% sier at de har fått et bedre inntrykk av McDonald’s etter å ha sett kampanjen. 61% har sagt at de kommer til å besøke dem som følge av kampanjen, 15% flere forbinder McDonald’s med norske råvarer, og markedsandelene økte med 20% i kampanjeperioden (Q4 2020).

Bidragsytere

  • Thomas Larsen Eltivk
    Kreatør / Regi
  • Torstein Søreide Skogedal
    Kreatør / Regi
  • Aleksander Hetland
    Rådgiver
  • Gro Marwold
    Prosjektleder
  • Morten Vikanes
    Motion Designer
  • Haider Ahmand
    Grafisk designer
  • Alexander Solbakken
    Digital utvikler
  • Thea Vangbæk
    Digital Manager
  • Julie Henriette Stenberg
    Prosjektleder
  • Ivana Rajevic
    Grafisk designer
  • Kristian Jaran Engelsen
    Foto
  • William Blofeldt
    Klipp og foto
  • Fredrik Pryser
    Produsent
  • Mari Husby
    Ansvarlig hos kunde
  • Mette Vonen
    Ansvarlig hos kunde