Stolte produsenter av "junkfood"

Ex VAZ Zw L Presentationboard copy
Sendt inn av
NORD DDB
Kunde
McDonald's
Som kategorileder i norsk fast food-industri er McDonald’s selve symbolet på ordet junkfood. Det får vi aldri gjort noe med, men vi kunne gjøre noe med hva folk legger i ordet. Definisjonen av junkfood usunn mat, og hamburgerkjeden er åpne om at maten de serverer er kaloririk. Men problemet lå ikke der. Problemet var at mange tror maten som serveres på Mækkern er laget av utenlandske råvarer av dårlig kvalitet, maskinutbeinet kjøtt og alskens uhumskheter. Men slik er det ikke. McDonald’s er faktisk en av landets største innkjøperne av norske råvarer, og har forsøkt å fortelle den historien gjentatte ganger tidligere – uten varig effekt. Denne gangen omfavnet vi heller begrepet folk bruker om maten på McDonald’s, og lot bøndene fortelle at de faktisk er stolte av å produsere råvarene til det mange kaller junkfood. Med en integrert kampanje til alle tenkelige flater, oppnådde vi de beste kampanjetallene McDonald’s noensinne har sett. 61% sier de kommer til å besøke dem som følge av kampanjen, 15% flere forbinder McDonald’s med norske råvarer, og markedsandelene økte med 20% i kampanjeperioden (Q4 2020). Det er i tillegg den mest holdningsendrende kampanjen analyseselskapet Analect har målt noensinne på tvers av produkter og kategorier, og hele 56% sier at de har fått et bedre inntrykk av McDonald’s etter å ha sett Stolte produsenter av “junkfood”.

Bidragsytere

  • Torstein Søreide Skogedal
    Kreatør / Regi
  • Thomas Larsen Eltvik
    Kreatør / Regi
  • Aleksander Hetland
    Rådgiver
  • Gro Marwold
    Prosjektleder
  • Haider Ahmad
    Grafisk Designer
  • Morten Vikanes
    Motion designer
  • Julie Henriette Stenberg
    Prosjektleder
  • Kristian Jaran Engelsen
    Foto
  • Alexander Solbakken
    Utvikler
  • William Blofeldt
    Klipp og foto
  • Thea Vangbæk
    Digital Manager
  • Mari Husby
    Ansvarlig hos kunde
  • Mette Vonen
    Ansvarlig hos kunde
  • Fredrik Pryser
    Produsent