#Tastundentilbake

Sendt inn av
Trigger AS
Kunde
IKEA Norge
Medieplassering
Sosiale medier og presse.
Oppgaven: Hver høst er det store forventninger blant målgruppen, kvinner 25-45 år, om at IKEA skal lansere spennende nyheter. I år hadde IKEA lansert alle nyhetene på våren. Dette førte til at fallhøyden var stor, gitt at vi skulle lansere en ny IKEA-katalog uten nyhetsprodukter, samtidig som vi skulle styrke inspirasjonsparameterne i IKEA-merkevaren. Mål: 50 prosent har fått med seg at IKEA-katalogen har kommet. 33 prosent synes IKEA-katalogen bidrar til at IKEA er mer spennende og inspirerende enn før. 20 prosent har fått med seg at budskapet i IKEA-katalogen er Ta stunden tilbake. Salgsøkning på 5% vs fjoråret. Strategien: Vi visste at kjernemålgruppen drives av drømmen om det perfekte familieliv. Samtidig har de dårlig samvittighet for at de ikke strekker til. Vi ville bevise hvordan IKEA kan være en hjelper i hverdagen – med inspirerende produkter og kommunikasjon som får målgruppen til å føle seg litt bedre. Vi ville vise at det er hverdagsstundene som er nøkkelen til et godt familieliv. Samtidig er det, paradoksalt nok, hverdagsstundene vi stresser forbi. Derfor ville vi invitere målgruppen til å #TaStundenTilbake. #TaStundenTilbake handler om stundene som skjer når vi klarer å roe ned og evner å sette pris på livets enkleste gleder – sammen. Vi ville vise at IKEAs produkter gjør hverdagsstundene enda bedre ved å innrede for dem. Gjennomføringen: For å finne ut om innredningen påvirker hvordan man opplever stunder i hverdagen gjennomførte vi kunstprosjektet #tastundentilbake. Vi tok tak i eksisterende stunder i bybildet og fikk de fremste interiørbloggerne i Norge til å innrede for #gatekonsert, #mateendene og #solnedgang for at forbipasserende skulle sette pris på dem. Så videreførte vi #tastundentilbake som et sosialt prosjekt på Instagram, der bildestrømmer gjorde IKEA til en del av eksisterende samtaler, og inspirerte flere til å senke skuldrene og bli mer fornøyde med seg selv ved å dele hverdagsstunder. Deretter inviterte vi hjem til IKEAs hverdagshjem, som skapt for de små stundene. Her samlet vi opinionsledere, bloggere, journalister og IKEA-ansatte sammen med tilfeldige forbipasserende for hjelpe oss med å #Tastundentilbake. Stundene de opplevde var helt vanlige, men de ble magiske fordi IKEAs sortiment innredet for en helt unik stemning, som et sterkt bevis på vår hypotese om at riktig innredning spiller en viktig rolle for at man skal kunne få mer ut av stundene i hverdagen. Resultatene: Reach: 10,5 millioner. Antall presseklipp: 102 Over 700 bilder på #Tastundentilbake. Null til 3500 Instagramfølgere på en uke. 73 prosent har fått med seg at IKEA-katalogen har kommet. 41 prosent synes IKEA-katalogen bidrar til at IKEA er mer spennende og inspirerende enn før. 22 prosent har fått med seg at budskapet i IKEA-katalogen er Ta stunden tilbake. Salgsøkning på 8%.

Bidragsytere

  • Preben Carlsen, Trigger
    Konsulent
  • Magdalena Kamøy, Trigger
    Kreativ leder
  • Bjørnar Flyum-Thorsen, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Henriette Helgeland Tangen, Trigger
    Prosjektleder
  • Iben Andrea Syvertsen, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Anna Andresen, JCP
    Prosjektleder
  • Anniken Sletten, JCP
    Prosjektleder
  • Nicklas Hellborg, SMFB
    Grafisk Design
  • Siv Egger
    Ansvarlig hos kunde
  • Kristian Willanger
    Ansvarlig hos kunde
  • Kristian Willanger
    Ansvarlig hos kunde