The Land of Chlamydia

47015 495c2 original
Sendt inn av
Morgenstern
Kunde
7-eleven
Medieplassering
Boards på flyplasser, togstasjoner og turistdestinasjoner i Norge. Facebook-film.
Medalje
Gullblyanten 2018
Gull, PR
I det store og hele er verden sørgelig likegyldig til Norge, men når internasjonale medier en sjelden gang skriver om oss, er konteksten ofte positiv: Velstand, velferd, og vakker natur. Når det skjer, hiver gjerne den nasjonale pressen seg på. Men hva ville de skrive dersom oppmerksomheten utenfra handlet om noe vi IKKE har noen grunn til å være stolte av? Som vår skyhøye forekomst av klamydia? Løsningen var å ønske turister velkommen til Norge - ved å advare dem mot å ligge med nordmenn. Ved å vise at rene, uskyldige Norge har en ukjent og skitten side, brukte vi vår nasjonale stolthet mot oss selv. Kampanjen hadde allerede fått massiv nasjonal oppmerksomhet før turistene begynte å dele den i sosiale medier, men da filmen og boardsene også ble vist på John Olivers’ Last Week Tonight, eksploderte interessen. Kampanjen ble sett av 1.5 millioner nordmenn og ble et referansepunkt i en debatt om hvorfor nordmenn er så dårlige til å bruke kondom. 7-Eleven fikk også skryt fra norske helseorganisasjoner for å adressere en viktig helseutfordring i en kommersiell sammenheng.

Bidragsytere

  • Anders Holm
    Tekstforfatter
  • Sebastian Prestø
    Tekstforfatter
  • Bjørnar Buxrud
    Tekstforfatter
  • Cathrine Høgebøl
    Grafisk Design
  • torkild jarnholt
    Tekstforfatter
  • Gunveig Staven
    Grafisk Design
  • Philip Notland
    Art Director
  • Yakob Dahl Changezi
    Producer
  • Ole Hustad
    Konsulent
  • mona Larsen
    Prosjektleder
  • Erlend westnes
    Regissør
  • ole-jørgen Ramstad
    Grafisk Design
  • Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland
    Klipp