The Land of Chlamydia

44972 c7bc2 original
44975 5aeb0 original
44978 e4ab6 original
47024 dc471 original
Sendt inn av
Morgenstern
Kunde
7-eleven
Medieplassering
På Boards på flyplasser, på togstasjoner og på turistdestinasjoner.
Medalje
Gullblyanten 2018
Gull, Print
Nordmenn har mange ting å være stolte av, men å bruke kondom er ikke en av dem. Faktisk har vi en av de høyeste forekomstene av klamydia i Europa. Denne lite flatterende innsikten ble brukt for å minne nordmenn om at 7-Eleven tilbyr prevensjon når behovet mer eller mindre spontant oppstår. Vi tok utgangspunkt i en veletablert turistklisjé: Den rene, uberørte naturen som mange i utlandet forbinder med Norge, og som mange nordmenn også er stolte av. Ved å vise at det finnes en ukjent og skitten side av lille, uskyldige Norge, brukte vi vår nasjonale stolthet mot oss selv for å få oppmerksomhet. Sannheten om nordmenns manglende evne til å beskytte seg selv ble delt på boards på flyplasser, togstasjoner og i turistområder, der vi også oppfordret turistene til å beskytte seg selv mot de lokale med kondomer fra 7-Eleven. Med et budsjett på 70 000 kroner nådde kampanjen 1.5 millioner nordmenn - nesten 40% av befolkningen. Kampanjen ble også et referansepunkt i en debatt om hvorfor nordmenn er så dårlige til å bruke kondom. The Land of Chlamydia fikk også skryt fra flere norske helseorganisasjoner for å adressere en viktig helseutfordring i en kommersiell sammenheng.

Bidragsytere

  • Anders Holm
    Tekstforfatter
  • Sebastian Prestø
    Tekstforfatter
  • Bjørnar Buxrud
    Tekstforfatter
  • Cathrine Høgebøl
    Grafisk Design
  • torkild jarnholt
    Tekstforfatter
  • Gunveig Staven
    Grafisk Design
  • Philip Notland
    Art Director
  • Yakob Dahl Changezi
    Producer
  • Ole Hustad
    Konsulent
  • mona Larsen
    Prosjektleder
  • Erlend westnes
    Regissør
  • ole-jørgen Ramstad
    Grafisk Design
  • Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland
    Klipp