The Land of Chlamydia

Sendt inn av
Morgenstern
Kunde
7-eleven
Medieplassering
Filmen var en onlinefilm og levde på Facebook
Velstand, velferd, og ikke minst vakker natur: Nordmenn har mange ting å være stolte av, men å bruke kondom er ikke en av dem. Faktisk har vi en av de høyeste forekomstene av klamydia i Europa. Denne lite flatterende innsikten ble brukt for å minne nordmenn om at 7-Eleven tilbyr prevensjon når behovet mer eller mindre spontant oppstår. Ideen var å ønske turister velkommen til Norge - ved å advare dem mot å ligge med nordmenn, og å beskytte seg selv mot de lokale med kondomer fra 7-Eleven. Ved å vise at rene, uskyldige Norge har en ukjent og skitten side, brukte vi vår nasjonale stolthet mot oss selv for å få oppmerksomhet. Kampanjen hadde allerede fått massiv nasjonal oppmerksomhet før turistene begynte å dele den i sosiale medier, men da filmen ble vist i sin helhet på John Olivers’ Last Week Tonight, eksploderte interessen. Kampanjen nådde 1.5 millioner nordmenn, og ble et referansepunkt i en debatt om hvorfor nordmenn er så dårlige til å bruke kondom.

Bidragsytere

  • torkild jarnholt
    Tekstforfatter
  • Gunveig Staven
    Grafisk Design
  • Philip Notland
    Art Director
  • Yakob Dahl Changezi
    Producer
  • Ole Hustad
    Konsulent
  • mona Larsen
    Prosjektleder
  • Erlend westnes
    Regissør
  • Anders Holm
    Tekstforfatter
  • ole-jørgen Ramstad
    Grafisk Design
  • Sebastian Prestø
    Tekstforfatter
  • Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland
    Klipp
  • Bjørnar Buxrud
    Tekstforfatter
  • Cathrine Høgebøl
    Grafisk Design