The Land of Chlamydia

47027 2b414 original
Sendt inn av
Morgenstern
Kunde
7-eleven
Medieplassering
Boards på flyplasser, togstasjoner og turistdestinasjoner i Norge. Facebook-film.
Velstand, velferd, og vakker natur: Nordmenn har kanskje mange ting å være stolte av - men å bruke kondom er ikke en av dem. Faktisk har vi en av de høyeste forekomstene av klamydia i Europa. Denne lite flatterende innsikten ble lagt til grunn for å fortelle at løsningen finnes på nærmeste 7-Eleven Ideen var å ønske turister velkommen til Norge - ved å oppfordre dem til å beskytte seg selv mot de lokale med kondomer fra 7-Eleven. Ved å vise at rene, uskyldige Norge har en ukjent og skitten side, brukte vi vår nasjonale stolthet mot oss selv. Kampanjen var tilsynelatende rettet mot turister, men målet var å få nordmenns øyne opp for den triste statistikken og skape oppmerksomhet her hjemme. Filmen og boardsene ble delt i stor skala i sosiale medier, og engasjement var stort i kommentarfeltene. Men da filmen ble vist i sin helhet på John Olivers’ Last Week Tonight, nærmest eksploderte det. Kampanjen nådde kampanjen 1.5 millioner nordmenn, og ble et referansepunkt i en debatt om hvorfor nordmenn er så dårlige til å bruke kondom.

Bidragsytere

  • Philip Notland
    Art Director
  • Yakob Dahl Changezi
    Producer
  • Ole Hustad
    Konsulent
  • mona Larsen
    Prosjektleder
  • Erlend westnes
    Regissør
  • Anders Holm
    Tekstforfatter
  • ole-jørgen Ramstad
    Grafisk Design
  • Sebastian Prestø
    Tekstforfatter
  • Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland
    Klipp
  • Bjørnar Buxrud
    Tekstforfatter
  • Cathrine Høgebøl
    Grafisk Design
  • torkild jarnholt
    Tekstforfatter
  • Gunveig Staven
    Grafisk Design