The Museum of Norwegian Occasions

Sendt inn av
Hausmann AS
Kunde
Glasmagasinet/KLP eiendom
Medieplassering
Adshells, tursitkart, norwegian in-flight magasin, eventkalendere, turistkalendere, PR m.m.
Glasmagasinet er varemagasinet for enhver anledning. I sommer var målet økt Tax Free- omsetning med en kampanje rettet mot turister. Hvordan skulle Glasmagasinet bli et sted som alle turistene bare MÅTTE besøke? Vi folierte utsiden, bygget montere og forvandlet rett og slett hele varemagasinet om til et museum. Hele 80 anedninger med tilhørende tekster, podier, plakater og montere utgjorde The Museum of Norwegian Occasions. Museet åpnet 3. juli og hele sommeren kunne turistene komme innom og oppleve tre etasjer med særnorske anledninger som Tacofredag, fårikållag, norsk barnebursdag, folke­fest, når en norgesvenn kommer på besøk mm. som var utstilt og forklart med varer fra Glasmagasinet, (som turistene selvfølgelig også kunne kjøpe). De 80 tekstene utgjorde grunnlaget for også et event i eventet: en guidet tur for turistene. Alle tekstene kan leses på nettsidene. I perioden varemagasinet var et museum kunne vi benytte oss av kanaler som var rettet mot turister: gratis kanaler som oppføringer på Oslos mange eventoversikter og betalte kanaler som utvalgte boards på andre turistdestinasjoner, annonser i in-flight magasinet til Norwegian, annonser på turistkart. M.m. Resultatet? Glasmagasinet fikk den høyeste Tax Free­-omsetningen på over hundre år. Tallene viser en nesten en dobling (91%) av taxfree-omsetningen.

Bidragsytere

  • Kristine Gulheim
    Grafisk Design
  • Ida Fjeldbraaten
    Tekstforfatter
  • Terje Banken
    Konsulent
  • Anja Løvåsen
    Ansvarlig hos kunde
  • Mona Fekstad
    Annet (må beskrives)
  • Torkel Skjolden
    Tekstforfatter
  • Marcus Hassel
    Art Director
  • Tone Humblen
    Art Director
  • Hege Kathrine Johannessen
    Prosjektleder