THE SOCIAL CATALOGUE

Sendt inn av
SMFB
Kunde
IKEA
Medieplassering
Sosiale medier (Facebook, Instagram)
Alle kjenner til IKEA-katalogen, og etter hvert har den også funnet veien til iPad. Den har derimot til gode å bli et tema i sosiale medier. Oppgaven vår var derfor rett og slett å finne en ny og annerledes måte å spre innhold fra katalogen i sosiale medier. IKEA har rundt 130 000 følgere på Facebook. Alle med ulike behov og sin personlige smak. Hvis alle disse menneskene fikk velge én ting de ønsket seg, så ville det i sum kanskje utgjøre hele katalogen? Vi laget derfor en aktivitet der folk kunne fotografere en side fra IKEA-katalogen, hashtagge det produktet de ønsket seg aller mest, poste det på Instagram og vinne det! Slik fikk vi folk til å "crowdsource" en digitalisert versjon av katalogen i sosiale medier. Samtdig spredde innholdet seg videre til alle deres kontakter. Etter fire uker hadde hver eneste side fra IKEA-katalogen blitt delt under #IKEAKATALOGEN, opptil flere ganger. I tillegg lå det tusevis av IKEA-produkter ute med sin egen hashtagg. Totalt ble 2843 katalogsider delt. IKEA sin Instagramkonto økte fra 0 til over 8000 følgere i løpet av kampanjen. På toppen av dette økte antallet følgere på Facebook med mer enn 10 000.

Bidragsytere

  • Tonje Skjetne Bjørnerem
    Prosjektleder
  • Nicklas Hellborg
    Grafisk Design
  • Stina Norgren
    Webdesign
  • Hans Magne Ekre
    Art Director
  • Arnar Lind Halldorsson
    Annet (må beskrives)
  • Alexander Gjersøe
    Tekstforfatter
  • Christoffer Lorang Dahl
    Annet (må beskrives)
  • Kristian Kristiansen
    Konsulent
  • Mari Engen
    Prosjektleder
  • Hanne Grobstok
    Prosjektleder