The talking scanner

12460 796e3 original
Sendt inn av
TRY
Kunde
Coop
Medieplassering
I butikk
I Norge er det noen få dagligvarekjeder. Felles for alle sammen er at de har en rik eier på toppen. Unntaket er Coop, som er eid av folket. Derfor er også payoffen deres ”Litt ditt”. Denne har blitt brukt i kommunikasjon i over 10 år. Hvordan kunne vi forsterke dette budskapet på andre steder enn annonser, filmer, osv. Kunne vi gjøre noe i butikk? Kunne vi gjøre noe med selve scannelyden? Som et pilotprosjekt erstattet vi scannelyden i butikk fra ”biip biip” til ”Litt ditt”. På den måten ble kunden minnet på eierforholdet hver gang han eller hun handlet. Det var teknisk krevende å få byttet lyden, men den store jobben lå likevel i å få dette godkjent av den sentrale IT-avdelingen og diverse instanser i fht betalingssikkerhet. Responsen til nå er meget god. Det gjenstår selvfølgelig mye testing før dette kan innføres permanent på samtlige butikker i Coop-systemet. I første omgang vurderer Coop å innføre dette på Coop-appen som gjør at man kan scanne varer selv i butikken.

Bidragsytere

  • Øystein Halvorsen
    Tekstforfatter
  • Monika Augustsson
    Konsulent
  • Kristin Berge Jahr
    Prosjektleder
  • Knut Skåla og Pål Smitt-Amundsen
    Webutvikling
  • Marte Haugstad
    Ansvarlig hos kunde
  • Martin Røstvold Thorsen
    Art Director