Usynlig - Måneden for psykisk helse

R LD Kw J Br Logo Lotte Myrland
R LD Kw J Br Plakat Lotte Myrland
R LD Kw J Br Plakat2 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Plakat3 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Plakat4 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Plakat5 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Usynlig1 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Usynlig2 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Usynlig3 Lotte Myrland
R LD Kw J Br Usynlig4 Lotte Myrland
Sendt inn av
Lotte Myrland
Kunde
Høyskolen Kristiania
I 2018 døde 671 personer som følge av selvmord. Dersom vi regner ti pårørende per selvmord, blir hele 5000-6000 personer berørt hvert år. Til tross for denne høye statistikken er dette et lite omdiskutert tema. I min bacheloroppgave valgte jeg å fokusere på dette og utarbeidet en egen fokusmåned for psykisk helse og selvmord, der konsept, visuell identitet og kampanje er egenprodusert. Fra 2020 vil mai være måneden for psykisk helse. Denne måneden skal hete Usynlig, noe som står for den usynlige sykdom. I konseptet skal navnet fremme dobbeltbetydningen av ordet, da psykisk helse ofte oppleves slik. Dette blir dermed det viktigste virkemiddelet i logoen, en mindre synlig u. Fargene baserer seg på en forløpning der de går fra varmt til kaldt til «krise». De symboliser hvor skiftende psykisk helse kan være. Løsningens femte designelement er en spesiell bildestil gjennom portretter som gradvis fader ut i fargens forløpning. Dette er helt ordinære mennesker, da psykiske lidelser/problemer ikke er forbeholdt «spesielle». Meningen er at man såvidt kan se bildet i fargene, slik at det nesten er usynlig. Plakatene er med på å skape en sjokk-effekt ved å bruke skremmende fraser som likevel fanger interesse med uthevede ord slik som "selvmord".

Bidragsytere

  • Lotte Myrland
    Grafisk designer