Valgkampplakat "NORWAY"

Sendt inn av
Hei! Reklamebyrå
Kunde
LO ung
Medieplassering
Plakatering og valgkampboder over hele landet.
Utgangspunktet for dramatiseringen var å ta tak i det faktum at de borgerlige partiene gikk til valg uten å fremstå med felles plattform. De hadde ikke klart å enes om en eneste sak de kunne gå til valg på gjennom sine 8 år i opposisjon. Plakaten stiller spørsmålet om det er smart at folk som er så uenige om hovedretningen skal styre noe som helst. Den fokuserer på at det ikke er en selvfølge at det har gått så bra med Norge fram til nå, og at internasjonale problemer og uro gjør at man ikke bør bytte skipper midt i en storm. Det hersket en oppfattelse om at hvem som helst kan styre landet, at det kommer til å gå bra uansett. Vi har jo oljen. Hadde man sammenlignet situasjonen til andre næringer, med et styre og en administrasjon som beviselig har drevet en virksomhet bedre enn alle andre innen sin bransje, ville ingen vurdert å bytte hverken sjef eller styre. Dette ble også påpekt av en rekke utenlandske medier fram mot valgdagen. Etterhvert som valgkampen skred frem, brukte spesielt Fremskrittspartiet og Siv Jensen mesteparten av sin medietid og energi til å kritisere de partiene hun faktisk gikk til valg sammen med (spesielt Høyre). Uenigheten og forskjellene ble stadig tydeligere, og denne plakaten ble stadig mer relevant. 50x70 plakaten som skulle henge i valgkampboder og i urbane strøk, ble i veldig stor grad delt og kommentert i sosiale medier.

Bidragsytere

  • Supernatural/Hei! reklamebyrå
    Reklamebyrå
  • Stig Norderhaug
    Art Director
  • Stig Norderhaug
    Tekstforfatter
  • John-Kåre Raake
    Annet (må beskrives)
  • Stig Norderhaug
    Annet (må beskrives)
  • Kent Rune Pedersen
    Ansvarlig hos kunde
  • Christian Bloom
    Illustrasjon