Viking FK 2009

307 c3db2 original
308 662e6 original
309 22027 original
310 a9ae3 original
311 b99d3 original
312 61c26 original
313 aac49 original
Sendt inn av
Oktan Stavanger
Kunde
Viking Fotball ASA
Medieplassering
Stavanger Aftenblad
Viking-kampanjen Bakgrunn og målsetning Viking som fotballklubb har et bredt samfunnsengasjement. Spillerne er helter og rollemodeller, og blir oppfattet som forbilder i det de gjør og sier. Parallelt med den sportslige satsingen, tar Viking ansvar i et eget prosjekt: Vennskap og entusiasme med Viking, der de satser spesielt mot skolen, med temaer som mobbing, helse, kosthold og holdninger i forbindelse med trening og lagspill. Oppgave: Profilering av Viking Fotballklubb gjennom en serie annonser for seriekampene 2009. Spesiell fokus skulle rettes mot det holdningsskapende arbeidet Viking gjør overfor ungdom. En annerledes og oppsiktsvekkende kampannonsering som definitivt vakte sterke reaksjoner. Akkurat slik det skulle. Viking fotballklubb hadde 110-årsjublieum i 2009. Budskap Vi valgte å profilere Viking som en viktig samfunnsmessig støttespiller basert på den gode gamle tradisjonen for idrett som en bærer av sunne idealer. Spillerne ble løftet frem som ambassadører for hver sin dyd, så som mot, styrke, utholdenhet, kreativitet, vilje, teknikk, stolthet og ydmykhet, representert ved ulike kroppsdeler inspirert av kroppsanalogier som "Mot i brystet, vett i pannen, stål i bein og armer". En egen annonseserie omhandlet goodwillprosjektet Vennskap & Entusiasme, der verdier som Vennskap, Rettferdighet og Sunnhet ble illustrert vha ulike spilleres spesielle historier. I tillegg utviklet vi en annonse som listet opp en Viking-begivenhet og en verdensnyhet for hvert av de 110 årene klubben har eksistert. Vikings seire og tap har kanskje ikke betydd mye for den store sammenhengen, men har ikke desto mindre vært en positivt engasjerende faktor i regionen i 110 år. Art Direction Annonsene er fremstilt med historisk referanse, spillerne er portrettert i en layout som henspiller på skoleplansjer, noe som låner budskapet en valør av autoritet, forbilledlighet og vitenskapelighet. Historisiteten er også ment å skulle bygge på soliditeten i tidligere tiders kriterier for heltestatus, med andre verdier enn hårfrisyrer og tabloidkjendiseri

Bidragsytere

  • Oktan, Nina Børke
    Art Director
  • Oktan, Nina Børke
    Grafisk Design
  • Oktan, Nina Børke
    Illustrasjon
  • Dag Knudsen
    Fotograf
  • Kari Myhre Johansson
    Prosjektleder
  • Oktan, Erling Forfang
    Tekstforfatter