Visuell identitet for Norsk helsenett

J Xl LABBJ Nh Representasjonsbilde
Sendt inn av
Scandinavian Design Group
Kunde
Norsk helsenett
Norsk helsenett (heretter Nh) er et teknologiselskap i helse- og omsorgssektoren. De utvikler og forvalter helseløsninger for aktører i helsesektoren, slik at pasient, lege og helsetjenesten kan kommunisere og utveksle personopplysninger og pasientinformasjon på en trygg og effektiv måte. Målet til Nh er å knytte Helse-Norge sammen.<br /><br />Konsept og idé: «Norsk helsenett knytter Helse-Norge sammen». Nh ser helheten i Helse-Norge. De skal gjøre samhandling mulig og legger til rette for en trygg helsetjeneste for Norge. Nh ønsker å se muligheter og nye sammenhenger.<br /><br />Dette gav oss idéen om designelementet «Knytninger» — et livlig element som gjenspeiler viktige gjengangere i strategien: samhandling, nysgjerrighet, driv, fremoverlente, trygghet, nye sammenhenger og knytninger. Både statisk og bevegelig, ble dette en logisk identitetsbærer, som den brede målgruppen klarte å forstå og identifisere seg med.<br /><br />Designelementet er etablert i logoen og henviser tydelig til konseptet om en knytning. Med en subtil referanse til medisin, skapes initialet, med sine to pilleformer.<br /><br />Vi utviklet en bred palett som tilbyr et spekter av muligheter, samtidig som den tar hensyn til krav om universell utforming. Et strategisk fargeprogram som er tydelig differensiert fra konkurrentene, og som forhåpentligvis puster litt frisk liv inn i det ellers forutsigbare og utdaterte fargerommet i offentlig sektor.<br /><br />Identiteten kan enkelt tilpasses ulike målgrupper. Fra formell og tilbaketrukket til leken og uttrykksfull. Det fortjener helsetjenesten.

Bidragsytere

  • Nicklas Haslestad, Vetle Majgren Uthaug og Bendik Ramm
    Design
  • Hilde Bjerkan
    Prosjektleder
  • Nicklas Haslestad og Hanne Dillan Pedersen
    Strategisk rådgiver