Voss Fjellsider

41913 8fe4c original
Sendt inn av
Creuna AS
Kunde
L/L Voss Fellesbryggeri
Ølbryggeriet L/L Voss Fellesbryggeri utvider sitt sortiment med sider. De ønsker å tilby et alternativ til de eplevinbaserte siderne i dagligvarehylla (Somersby, Grevens etc). Dette gjør de ved å benytte norske råvarer og lage en tørr og frisk sider fra grunn av uten tilsatt sukker. Det visuelle uttrykket er tro mot identiteten deres (se http://fellesbryggeri.no) - dvs. ujålete og "nedpå", uttrykker håndverk og lokale tradisjoner. Det lokale skulle her favne hele Vestlandet, ikke bare Voss hvor bryggeriet er basert. Tone of voice er også viktig i identiteten, og er videreført i form av tekst på produktene. Bryggeriets ølserie har håndlaget typografi i sterke farger på svarte små flasker. Vi ønsket å bygge videre på det håndlagede og røffe for siderserien også. Nå med illustrasjoner. Vi benyttet acetontrykk som teknikk for å lage fotocollager som ser slitte og værbitte ut - i friske, fruktige farger. Til dette stempelaktige uttrykket valgte vi en "no nonsense" monoline-typografi. Motivene er vestlandsnatur hvor elementer relatert til den aktuelle smaken inngår. Og det er alltid en sau med, enten den henger i paraglider eller står på toppen av en campingvogn. Vossasauen inngår i bryggeriets verbale identitet; "Vossingar har brygga øl sidan like etter den fyrste sauen vart fødd".

Bidragsytere

  • Kristina Nyjordet
    Grafisk Design
  • Stein Øvre
    Grafisk Design
  • Arne Hjeltnes
    Tekstforfatter
  • Rune Midttun – L/L Voss Fellesbryggeri
    Tekstforfatter
  • Olav Nausthaug
    Tekstforfatter
  • Line Mevassvik
    Konsulent
  • Gunilla Ditlef-Johansen
    Prosjektleder