Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Helsedirektoratet fikk i oppdrag av Regjeringen å sikre en oppdatert og styrket kommunikasjon om cannabis og stoffets potensielle skadevirkninger. Målgruppen var unge mellom 15 og 17 år, en aldersgruppe hvor vi finner de aller fleste debutantene. <br /><br />Med en slik oppgave stod utfordringene i kø. Diskusjonen om cannabis er svært polarisert, og det er en dissonans mellom skremselspropaganda og populærkultur. Undersøkelser fra UNG.no viser en «alle gjør det»-holdning i målgruppen, og det er mange myter og lite fakta. I tillegg øker tilgangen i raskere takt enn forskningen. <br /><br />Flere og flere tester cannabis og vi kan ikke stoppe dem – men vi kan gi dem verktøyene for å ta et bevisst valg på når, hva og hvor, og i beste fall si nei. Ingen pekefinger og kun fakta –på målgruppens premisser. Målet var å skape mer tillit og åpenhet rundt temaet gjennom dialog.<br /><br />Løsningen ble en heldigital kampanje som spilte på kunnskapsgapet til målgruppen. Vi lagde Weedensenteret, et digitalt og interaktivt vitensenter om cannabis som målgruppen selv kunne utforske. Sammen med profilen Stian Sandø, lagde vi forklaringsfilmer rundt ulike myter. Her lekte vi oss med eksperimenter, eksempler og gjester. Inndragere ble brukt i sosiale medier for å lede målgruppen inn til Weedensenteret.no