Forsvaret med viralsuksess

Arbeid av Hyper og Forsvarets Mediesenter

Filmen «Minus 5» har skapt stort engasjement i sosiale medier.

2015 blir et viktig år for å markere at det er 70 år siden krigen brøt ut og 75 år siden freden kom. Med filmen «Minus 5» ønsker Forsvaret å få dagens unge til å reflektere over viktigheten av grunnloven gjennom å trekke paralleller til de fem årene fra 1940-45 vi var uten.

Vi som er oppvokst med foreldre eller besteforeldre som selv opplevde krigen har fått overlevert historiene om hvordan livet var under okkupasjonen. Dagens ungdom er de første etter krigen som ikke har et direkte bånd til noen som var der da det skjedde. For mange unge blir okkupasjonen kun bleke bilder i en historiebok på skolen. 

– Vi ønsket å lage en film som kunne gjøre det som skjedde under krigen aktuelt og relevant for dagens unge. Grunnloven gir oss rettigheter og beskytter oss, noe som kan være lett å ta for gitt. Dessverre lever mange unge i dag i land uten en slik grunnlov og sånn sett gjør det det som skjedde under krigen høyst relevant for dagens ungdom, uttaler kreativ leder i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos.

300.000 visninger 

På litt under en uke har filmen passert over 300 000 visninger på Facebook , og den fortsetter å bli delt videre på Facebook for hver time som går. Reachen vil sannsynligvis nå en million før juleaften.

– Vi la ut filmen på våre Facebook-sider og derfra har den skapt et stort engasjement. Vi har kun brukt et ubetydelig beløp på spredning og nå sprer den seg organisk, uttaler sjef for Forsvarets mediesenter, Tom Ovind

– For Forsvaret er det viktig å få frem det samfunnsoppdrag vi er gitt av Stortinget, men det er ikke alltid like enkelt å få forklare hva dette går ut på. Spesielt ikke til dagens unge som er vokst opp etter den kalde krigen. Filmen får frem hva Forsvaret skal sikre, nemlig grunnloven. Det er derfor vi sier «For alt vi har. Og alt vi er», avslutter Ovind.

Hyper og FMS på location for Stortinget i Oslo Foto: Hyper

For å nå frem til dagens unge benyttet vi picture-in-picture som visuelt grep. Noe som er blitt en slags trend på blant annet. Instagram. Man tar et gammelt bilde og oppsøker stedet der bildet ble tatt. Deretter tar man et nytt bilde av det dette bildet på nøyaktig samme sted. Det blir en reise i tid og en spennende måte å formidle en historie på.

– Det var et omfattende researcharbeid for å finne de rette bildene i Forsvarets arkiver, samt å finne locations og kameravinkler som matchet bildene. Alle bildene i filmen er trykket opp på store lerreter som vi plasserte rundt på sentrale steder for filmens handling. Vi var opptatt av kontrastene mellom dagens virkelighet og bildens tydelige vitnesbyrd om hva som har foregått på disse stedene. Det å stå på Karl Johan med et stort bilde av nazistene som marsjerte ned fra slottet var unektelig en spesiell opplevelse, uttaler Kalle Meidell, fra Hyper som har regi på filmen.

I forbindelse med 70/75-års jubileet har Forsvarets hjemmefrontmuseum laget en utstilling kalt «Minus 5». Filmen har bidratt til å skape oppmerksomhet og besøk til utstillingen. 

Bak filmen ligger et samarbeid som nok er litt unikt. Filmen er produsert i fellesskap av Hyper og Forsvarets Mediesenter (FMS) som begge har in house filmproduksjon. Hyper utarbeidet ide, konsept og hadde regi mens FMS har stilte med research, fotograf, og postproduksjon. Filmens produsenter er Kalle Meidell fra Hyper og Helga Krohn Høegh fra FMS. 

På bildet i saken: Hyper og FMS på location for Stortinget i Oslo Foto: Hyper


Kommentarer

hoangbaoyen0304 Hoang

2 år, 10 måneder siden

akaaka

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.