Sølvguttene synger julen inn … igjen
Fretex skaper julestemning sammen med Sølvguttene for å få folk til å tenke nytt om brukte julegaver, signert Kitchen og lydbyrået Verdens Sterkeste Mann.
Det har vært mye prat om gjenbruk og bærekraft i år, men så fort julen kommer er alt glemt. Vi shopper som aldri før og det forventes at vi kommer til å bruke 58.5 milliarder kroner på julehandelen i desember.
Fretex har både leker, bøker, klær, smykker og redesign i sine butikker – ting som fort kan bli en personlig gave til noen du er glad i. Problemet Fretex opplever er at det fortsatt er høy terskel for å gi brukt i gave, mange lurer rett og slett på om det er innafor.
– Med denne kampanjen ønsker vi å ta tak i akkurat det, å heve statusen til brukte julegaver gjennom å tilføre dem en større verdi, sier kreatør Bianca Olsson i Kitchen.
Kitchen har jobbet med Fretex i mange år og kjenner problematikken deres godt. Forrige vinter åpnet de «Barnas Fretex» på Eger; en pop-up butikk der barn selv fikk fylle butikken med gaver som senere skulle selges i førjulstiden.
– Å gi med hjertet
Posttesten skulle vise at hele 66% kunne tenke seg å kjøpe en brukt julegave til egne eller andres barn etter at de blitt eksponert for kampanjen.
– Det å gi brukt er jo virkelig å gi med hjertet, det er det viktig å kommunisere for oss, sier Head of retail Kristin Hareide hos Fretex.
– For mange er Sølvguttene som synger julen inn selve definisjonen på god julestemning, sier kreatør Torkel Sveen i Kitchen.
– Her blir lyden av Sølvguttenes sang fra 1970 og 2018 beviset på at det som ikke er helt nytt også kan være like fint.
Kitchen har produsert jobben i tett samarbeid med Verdens sterkeste mann og Sølvguttene.
Involverte byråer
Publicis Kitchen
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2018 Radio/Audio