Stopp Sharenting

UNICEF og ANTI inviterer en 12 år gammel jente til en utstilling om seg selv.

95707 f33c0 original
95708 76610 original
95709 6a031 original

I helgen ble filmen vist som del av et innslag på TV 2 Nyhetskanalen, og i morgen vises filmen i «God morgen, Norge», når UNICEF gjester studio for å prate om det relativt nye samfunnsproblemet «Sharenting».

En britisk undersøkelse gjort av den globale banken og finanstjenesteleverandøren Barklays i 2018, viser at foreldres «overdeling» av bilder av barn på sosiale medier, også kalt «sharenting», vil være årsaken til brorparten av identitetstyverier i løpet av de ti neste årene.

Statistikk utarbeidet av Respons Analyse, viser at norske foreldre i gjennomsnitt har delt 1165 bilder av barnet sitt innen barnet er 12 år. Denne statistikken er utgangspunktet for UNICEF-filmen, der en 12 år gammel jente blir konfrontert med mengden bilder som finnes av henne selv på internett.

– Dette var et helt spesielt og personlig filmsett, sier en av kreatørene bak jobben, Sollin Sæle i ANTI

Den permanente utstillingen ble bygget opp på Henie Onstad kunstsenter og besto av mer enn 1200 bilder av en 12 år gammel jente.

– Velvillige foreldre og nitidig jobbing gjorde det mulig å fremkalle en sjokkartet effekt når jenta vandrer gjennom den massive mengden av bilder som var delt av henne, avslutter Sæle.

Utstillingen ble laget i samarbeid med Void, som også sto for nøye timet programmering og projisering av bilder inne på Henie Onstad. Filmen er regissert av Sigve Aspelund og The Film Agency Oslo.

På lydsiden bidrar Aurora med låta «The Seed».