100.000 kr i tips

Mills ønsket å gi litt tilbake til nabolaget sitt da lokale butikker og serveringssteder slet under nok en lockdown, på en måte som kunne spre glede og gi stedene mest mulig motivasjon til å fortsette.

Header
Closeup av plakat i fjor

Løsningen ble å dele ut pengene i en kontekst og form som gir dem en større verdi. Med hjelp fra folk i nærområdet ble det delt ut tips for veldig små men viktige unike ting som en litt spesiell vaffel eller en ekstra god kaffe.

Nå blir den veldig lokale tipsutdelingen årlig tradisjon.

Forklaringsfilm.

Selv om det ikke er lockdown lenger ønsker Mills å videreføre den veldig lokale tipsutdelingen. Men i tillegg til uventet mange ekstra nuller på kvitteringen vil det fra nå av også bli delt ut et klistremerke samt en stjerneformet statuett, som markerer at stedet både er lokaleid og foretrukket av nabolaget.

Scroll stjerne bilde 1
Scroll stjerne bilde 2
Klistremerke kan legges til som nr 3 eller sist i scroll med stjerner
Scroll stjerne bilde 3
Scroll stjerne bilde 4
Scroll stjerne bilde 5
Scroll stjerne bilde 6
Scroll stjerne bilde 7

En slags michelinstjerne, men for lokale steder

– Det finnes tusen kåringer og merker for restauranter, barer og butikker fra før. Men Tripadvisor brukes stort sett kun av turister, og en Michelinstjerne måler ikke hvor elsket et sted er av de som bor der. Mange har sendt melding og sagt de gjerne ønsker å handle lokalt, men savner en veiviser for gode og faktisk lokaleide steder. Så når vi først skal fortsette å dele ut tips er det jo fint å gi stedene et varig bevis på at de er valgt frem samtidig, forteller kreatør Sollin Sæle.

Headerbilde alternativ 2
Etter over tusen sterke ønsker fra folk i nærområdet ble det tipset 100.000 for en kaffe, 25.000 for en kanelbolle, 25.000 for en ostevaffel, 25.000 for en frokostblanding og for andre små opplevelser i området, som nabolaget sammen mente var verdt mer enn summen det kostet.

Kan bli varig tradisjon

– Med lang historie på Grünerløkka føles det helt riktig at Mills skal gi noe tilbake til nærmiljøet. Vi har gjennom hele kampanjen vært opptatt av å fremheve de små stedene mer enn oss selv, sier informasjonssjef i Mills, Kjersti Johannessen.

Hun håper kampanjen gjør folk mer bevisste på hvor viktig det er å handle lokalt og ta vare på småstedene. Mills produserer maten i Drammen og Fredrikstad, og nå ser Mills på hvordan kampanjen kan tas ut lokalt der.

– Særlig på steder som Grünerløkka hvor husleiene er ekstra dyre og lokaldrevne steder kan være ekstra utsatte når noe uventet skjer, er det kult om man kan fortsett med en liten, men motiverende greie som dette, avslutter Solllin.

Andre involverte

K

Kjersti Johannessen

Informasjonssjef i Mills

L

Lars Marius Lauten

Marketingdirektør i Mills