5000 lyste opp Gaustatoppen om natta
Lørdag 17. september møtte over 5000 turgåere opp til Opplysningsløypa, verdens vakreste nattevandring, opp Gaustatoppen i Telemark.
Aktuelt byrå
Hill+Knowlton
Nattevandringen er i regi av Norad (Direktoratet for utviklingssamarbeid) og deres kampanje for å opplyse om FNs bærekraftsmål. På stien oppover Gaustatoppen ble det satt opp 17 lyssatte stopp underveis som representerer hvert av FNs 17 bærekraftsmål.
– Verdens land har satt seg store mål, og vi må jobbe sammen for å nå disse målene. Vi inviterte folk fra hele landet til å gjøre noe som aldri har blitt gjort før, for å vise hva mennesker kan få til sammen, sier Norads kommunikasjonsdirektør, Eva Bratholm.
FNs 17 bærekraftsmål er den globale arbeidsplanen for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og bremse klimaendringene innen 2030. Ett år etter planen ble lansert er fortsatt kjennskapen til bærekraftsmålene svært lav hos nordmenn flest.
Gambit H+K står bak konsept og gjennomføring av arrangementet. Målet var å skape et unikt og engasjerende arrangement som kan stå som et symbol for våre felles mål og det arbeidet som ligger foran oss.
– Bærekraftsmålene er viktige for fremtiden til hver og en av oss, men dessverre blir de ofte gjemt på nettsider og i tunge rapporter. Med denne kampanjen ville vi ta bærekraftsmålene ut til folk flest, og skape noe som var engasjerende, og ikke minst delbart. Norad utfordret oss til å ta kampanjen til nye høyder, og resultatet ble 1883 meter over havet, sier Marius Myhrvold, kundeansvarlig i Gambit H+K.
– Gambit har gjort en utrolig god jobb med å forstå vårt komplekse buskap, og samtidig gjort det enkelt og tilgjengelig for mange mennesker ved å komme fram til denne ideen sammen med oss og folk på Rjukan. Deretter har de gjennomført på en dyktig og profesjonell måte. Vi er svært fornøyd med resultatet, sier Bratholm.
To millioner har sett filmen på Facebook
Det ble laget en film fra nattevandringen som viser både det spektakulære i selve arrangementet, og bakgrunnen for initiativet. Filmen har på kort tid blitt sett to million ganger, likt av over 22.000 og delt av over 7700 mennesker. Samtidig har flere tusen delt sine bilder og opplevelser fra nattevandringen i sosiale medier.
– Filmen viser hvordan det så ut da 5000 mennesker lyste opp nattemørket sammen mot toppen, en symbolsk handling på det krafttaket verden sammen må ta for å nå de viktige bærekraftsmålene, sier Myhrvold.
Gambit H+K står bak kampanjen. Befolkningen i Tinn kommune og Rjukan har vært sentrale i utviklingen av konseptet sammen med Norad og DNT Telemark.