Access to the digital world

For å gi barn og ungdom i Uganda tilgang til den digitale verdenen, har Unicef og Design uten grenser plassert ut computere i flere ungdomssentre.

52028 45418 original
52031 a58eb original
52034 ebec6 original

I 2009 hadde bare 10 prosent av befolkningen i Uganda tilgang til
internettet. 78 prosent av befolkningen er under 30 år. For å gi barn og ungdom
tilgang til den digitale verdenen, har Unicef og Design uten grenser
plassert ut computere i flere ungdomssentre i flere landsbyer.



Disse computerne har tilgang til en portal med informasjon rundt en
rekke emner. Vår jobb var å utvikle et design som gjorde det enkelt å
navigere i for nybegynnere og avanserte brukere. Noen brukere kan ikke
lese, mens andre ikke kan engelsk.

Prosess

En interaksjonsdesigner plassert i Uganda tok seg av research on
site. Hun observerte behov og bruk ute i utvalgte landsbyer og testet
forskjellige tidlige versjoner av vårt design. Det tidligere designet
hadde ikoner som var laget i vesten og som ikke hadde noen betydning for
en person i Uganda.

Eksempelvis var romerske søyler ikonet for Kultur. Portalen var også
preget av mange tunge og lange PDF dokumenter, noe som egner seg dårlig
for å lese på en liten skjerm, samt at flere i brukergruppen ikke leser
veldig godt. Èn ting som brukergruppen har er mobiltelefoner, og mange
ønsket å laste ned innhold til disse. Det var ikke mulig med den
eksisterende portalen.



Vi redesignet alle ikoner med tanke på brukergruppen. Vi la også opp
til fargekoding av forskjellig typer innhold, og markeringer for
seksjoner. Ikke alle i brukergruppen er like dyktige på å lese, mens
andre ikke kan engelsk.



I det nye designet er det enkelt å sortere etter kategori,
innholdstype og på språk. Vi la i tillegg opp til at man skal kunne
laste ned filmer og annet innhold til mobilen. Det vil avlaste PCene som
er utplassert da brukere slipper å vente til en person har sett et helt
filmklipp.



Dette kan man da heller gjøre via sin egen mobil. Vi holdt hele tiden
fokus på brukergruppen igjennom designet, og versjoner ble testet på
brukergruppen igjennom prosessen.

Resultat

Portalen er nå installert i 3-5 landsbyer for mer testing av bruk,
før den rulles ut i alle 30+ ungdomssentrene Unicef støtter i Uganda.
Det har kommet mye positiv feedbak fra brukerne så langt.

De opplever informasjonen som mer tilgjengelig og systemet er enklere
å bruke. Portalen har også en infrastruktur som legger opp til at det
kan legges inn større mengder informasjon enn tidligere.



Det er også forslag om å ta portalen til alle skoler i Uganda som en
fase to. I tillegg planlegges det å bruke portalen som en mal som kan
brukes i andre land med lignende utfordringer så som Sør Sudan.



Involverte byråer

50709 52baa original

Design Container