Aftenposten fortsetter kampen mot skråsikkerhet i ny reklamekampanje

– Målet vårt er å vise frem nyanser og å vise leserne at verden ser annerledes ut fra ulike ståsted. Og hvis det er noe nyhetsbildet har vist oss de siste årene, er det at skråsikkerhet ikke bringer oss særlig langt. Skråsikkerhets-kampanjen får oss i beste fall til å le av oss selv, vi er mange som sliter med skråsikkerhet av og til, sier sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen.

Hovedfilm

I 2020 startet Aftenposten kampen mot skråsikkerhet med en ny reklamekampanje, der publikum møter en mann som oppsøker fastlegen for å finne ut hvordan han kan bli kurert for sin skråsikkerhet. I disse dager rulles en helt ny kampanje ut fra mediehuset, hvor det viser seg at hovedpersonen fortsatt ikke er helt kurert. Nytt av året er at han nå har startet en slags fagforening sammen med andre skråsikre. De leser bare overskrifter, og mener at skråsikkerhet er en livsstil.

– Både vi og seerne er blitt veldig glad i legemannen, så det var viktig for oss å ha ham med videre i den nye kampanjen. Samtidig utvider vi karakteruniverset, slik at det oppleves enda mer gjenkjennelig for flere i målgruppen vår, sier kundeansvarlig i Aftenposten, Line Grendahl.

Hovedfilm. Artikkelen fortsetter under, med flere elementer.

Kampanjen er produsert av Eirik Holm og Beate Tangre i Tangrystan, og det kreative teamet fra Los & Co. består av Ragnar Roksvåg, Charlotte Bakken, Espen Haugen og Hanne Knudsen. Amanda- og Gullruten-vinner Trond Fause Aurvaag har hatt regi. På samme måte som i forrige kampanje står humoren fortsatt sentralt i de nye reklamefilmene.

– Det er noen fellesnevnere som kjennetegner skråsikre folk. Og få vil erkjenne at de er det. Dette ga et spennende kreativt spillerom, og det er gøy å se en gjeng stå frem som skråsikre og stå 110 prosent for det, sier Ragnar Roksvåg fra Los & Co.

Den nye merkevarekampanjen vil bare gå i digitale kanaler, og vil fungere som en overgang fra det gamle til det nye konseptet. Legekontor-reklamene vil fortsette å gå på TV ut året, og byttes deretter helt ut med «De skråsikre» fra 2023.

– Vi er veldig fornøyde med resultatene fra forrige kampanje, og håper at denne forlengelsen av skråsikkerhetstemaet vil fortsette å bygge opp den tydelige posisjonen i markedet vi jobber mot. Forhåpentligvis vil det føre til at enda flere opplever Aftenposten som et naturlig sted å besøke hvis de liker å lese litt mer enn bare overskrifter, sier kundeansvarlig i Aftenposten, Madeleine Reuterdahl.

Andre involverte

M

Madeleine Reuterdahl

Ansvarlig hos Aftenposten

L

Line C.K. Grendahl

Ansvarlig hos Aftenposten