Aker Solutions knekker nøtter igjen
Aker Solutions’ kampanje #PowerTheChange skal sette retning for det nye selskapet. Med filmen markeres en ny milepæl der selskapet skal posisjonere seg enda sterkere innen fornybar energiproduksjon. Det er Nucleus og Både Og som står for konsept og film.
Aktuelt byrå
Nucleus
Sammenslåingen av Aker Solutions og Kværner er bakgrunnen for den nye filmen #PowerTheChange, der to selskaper skulle smeltes sammen til ett, med en felles identitet, budskap og mål. Navnet er fortsatt Aker Solutions, men det er et nytt selskap med en bredere portefølje og nye måter å gjøre ting på.
– I konseptet #PowerTheChange ligger både en beskrivelse av hva Aker Solutions gjør og en «call to action» til alle oss andre om å bli med på å skape endring. For også å få frem Aker Solutions’ globale arbeidshverdag og problemløsermentalitet, ønsket vi konseptet fortalt i et urbant, internasjonalt miljø hvor det samarbeides digitalt om å løse vår tids største utfordring. Både Og traff planken og konseptet klokkerent med filmideen sin, sier kundeansvarlig for Aker Solutions i Nucleus, Atle Hommersand.
Forskerne har talt, det går for treigt. Er det jeg gjør for feigt?, spør voiceoverslampoeten i filmen og fortsetter; er jeg en del av feilen jeg skal være med på å rette? Jeg føler meg liten i dette.
Filmen er produsert på rekordtid den siste måneden, midt i en global pandemi med locations nord, øst og vest i Norge, samt på locations i Sør-Afrika. Produsent er Alexander Balchen som har samarbeidet med regissør Andres Heger-Bratterud i utviklingen av filmen.
– Akkurat nå føles det som jeg har løpt maraton på sprint-tid. Men jeg så jo på dette som en mulighet til å gjøre noe annerledes og gjerne litt dristig. Ikke bare en kul merkevarefilm, men noe som forhåpentligvis kan være med å skape noen ringvirkninger, sier Heger-Bratterud
Inspirert av «Nøtteknekker»
Filmen som er i ekte nøtteknekker-ånd, går på TV 2 over de neste ukene, samt i sosiale medier både i Norge og internasjonalt. Den følger en håndfull ulike karakterer som samarbeider om et utfordrende industriprosjekt som potensielt kan bli en game-changer innen grønn energi.
– Det jeg synes Nøtteknekker-filmen til Erik Poppe fikk til, var å treffe en nerve hos alle de som blir trigget av å jobbe med vanskelige ting, og ikke gir opp selv om de står fast, så jeg følte jo vi også måtte starte der hvis vi skulle bli en verdig oppfølger. Jeg sa blant annet til både komponister og slam poet at målet mitt med filmen var å stappe publikum fulle av selvtillit, sier Heger-Bratterud.
– Dette var også en mulighet til å heve forventningene til en av bransjene som faktisk kan utgjøre en forskjell globalt, når det kommer til klima. Så jeg synes det står respekt av at Aker Solutions turte å forplikte seg offentlig som en stor spiller som er villig til å gå den ekstra milen som trengs for å drive endringene som må komme. Og den eneste måten å få til det, er jo som det alltid har vært: å knekke nøtter, avslutter Heger-Bratterud.
Den norske versjonen går på TV 2 i november og finnes også på Engelsk.
Involverte byråer
Atle Hommersand
Kundeansvarlig / rådgiver
Anette Jamtvedt
Rådgiver
Jan-Sverre Syvertsen
Rådgiver
Mah-Rukh Ali
Rådgiver
Cathrine Hofland
Digital rådgiver
Malin Holter
Digital rådgiver
Mathias Skogsrud
Digital designer
Heidi Elise Ellingsen
Tekstforfatter
Alexander Balchen
Executive produsent
Andres Heger-Bratterud
Regi og manus
Joachim Sandvik
Lyddesign
Mie Sten
Voice-cast
Jens Ramborg
DoP
Didrik Brathen
Colorist
Erik Settemsdal
Innspillingsleder / koordinator
Gimpville VFX
Cannibal Casting Casting
BT Darmstad Comp
Andre involverte
Bendik Baksaas
Komponist
Øyvind Mathisen
Komponist
Jørn Eiris
Produksjonsdesign
Murray MacDonald
Line Producer Sør-Afrika
Sophia Thakur
Slam poesi / artist
Torbjørn Andersen
VP External Relations and Public affairs i Aker Solutions
Eli Turander
Head of Internal Coommuniation i Aker Solutions
Daniel Ingebricson
Senior Marketing Specialist i Aker Solutions
Rebecca Cox
Senior Marketing Manager i Aker Solutions
Anja Johansen
VP Marketing i Aker Solutions