Alarmerende tankevekker
Sist onsdag gikk flyalarmen over hele landet og det ble sendt ut nødvarsel til mobiltelefonene. For oss i Norge var det bare en øvelse. I mange krigsherjede land, inkludert Ukraina, er det derimot hverdagen. Dette ønsket Minnesota Agency å minne oss om. På et tidspunkt vi nok er ekstra mottagelige.
Aktuelt byrå

Minnesota Agency

Det er dessverre slik at krig og katastrofer er mindre viktig dess lenger unna de er. Etter invasjonen av Ukraina, var krigen med ett ikke så langt unna lenger. Men over tid blir vi litt numne når det gjelder nød og ødeleggelser i andre land. Vi trenger en liten påminnelse. Og hvilken påminnelse er vel bedre enn når flyalarmen går her hjemme.
I Ukraina går flyalarmen ofte, noen ganger flere ganger om dagen. Vi ville bruke flyalarmen og nødvarselet her hjemme som en katalysator for en kort og intensiv innsamlingsaksjon. Ved å kjenne det litt på kroppen – tenk om det ikke var en øvelse – håpet vi alt folk skulle være litt ekstra mottagelige for å bidra til Flyktninghjelpens arbeid.
Flyktninghjelpen tente umiddelbart på ideen og tanken om å bruke denne dagen til å kjøre radiospotter både før og etter øvelsen. Det gjorde P4 og Sagveien Resort også. Alle bidro med sitt til det som endte opp som et spleiselag. I tillegg ble det produsert poster og videoer for sosiale medier. Alt ble skrudd sammen i rekordfart frem til onsdag 14. juni.
Radiospot før.
Radiospot rett etter.
Radiospot etter.
Radiospot før:
Snart går flyalarmen. Du trenger ikke søke dekning. Du trenger ikke være redd. Det er en øvelse. I Ukraina og mange andre krigsherjede land er dette derimot virkeligheten, og behovet for hjelp er stort. Støtt Flyktninghjelpens arbeid for dem som trenger det mest.
Radiospot etter:
Fikk du med deg flyalarmen i dag? Hjemmet ditt står fortsatt. Du slipper å lete etter venner og familie. Det var en øvelse. Men i Ukraina og andre krigsherjede land er dette hverdagen, og behovet for hjelp er stort. Støtt Flyktninghjelpens arbeid for dem som trenger det mest.
Flyktninghjelpen er veldig fornøyde med engasjementet og budskapet traff blink. Det viser med all tydelighet at noen ganger er det sannhet i ordene «Timing is everything».
Men det er ikke for sent å bidra. Du kan fortsatt vipse valgfritt beløp til Flyktninghjelpen på 2142.
Involverte byråer

Jørgen O. Grann
Kreatør

Jon Iver Helgaker
Regissør
Andre involverte
Stian Ringdal Abrahamsen
Global Fundraising Specialist Adviser, Flyktninghjelpen
Tina Brurok
Global Fundraising Specialist Adviser, Flyktninghjelpen
Becky Bakr Abdulla
Media and communications specialist og voice, Flyktninghjelpen