Alle kan få covid-19. Men ikke alle får vaksinen
UNICEF vil gjøre noe med den potensielle skjevfordelingen mellom rike og fattige land når det gjelder distribusjonen av vaksinen mot Covid-19.
Aktuelt byrå

Tante Randi Reklamebyrå




I slutten av november ble det klart at en vaksine vil treffe markedet en gang på nyåret, og kort tid etter hadde de rikeste landene sikret seg over halvparten av de kommende vaksinene. Denne potensielle skjevfordelingen skal UNICEF gjøre noe med, med årets julekampanje, som Tante Randi står bak.
– Mens vi her hjemme driver og debatterer om vaksinen skal være fra Pfizer eller Moderna, holder UNICEF på å bygge helsestasjonen som ikke finnes, ved enden av en vei som heller ikke finnes, midt i en jungel i regntiden. Det er ekstremt krevende, og hvis vi i de rike landene ikke hjelper til, så blir denne vaksinen en luksusvare kun for de privilegerte. For uten hjelp kommer den ikke frem til de uten penger, sier tekstforfatter Glenn Haugen.
På laget har Tante Randi fått med den anerkjente motefotografen Lindsay Adler, som holder til i New York.
– Lindsay har jobbet i en årrekke med å skape dette bildet av eksklusivitet og vestlig dekadanse for de største motehusene i verden. Det er ikke uten grunn at hun er en av de beste i verden på dette – sminke, hår, garderobe, modell – alt er fra øverste hylle i en av moteverdens hovedsteder,, sier Art Director Zakarias Nadir.
Tante Randi samarbeider med Mindshare for både å plassere- og optimalisere kampanjen.
– Denne type kampanje kan man ikke gjemme vekk bak en facebookpost, den må ut, og den må ta plass. Vi var heldige som fikk med Mindshare på laget. De har sørget både for at motivene har fått skikkelig god dekning, og de har vært involvert i detaljene i kampanjen. Mye takket være dem har denne kampanjen blitt godt synlig, som den jo fortjener, avslutter kreativ leder Tore Woll.
Kampanjen kan man se på store flater på kjøpesentre, helsider i mange av landets største aviser, annonsørinnhold, kronikker, en større digital kampanje, samt et SoMe-løp.
Andre involverte
Lindsay Adler
Fotograf
David Geffin
Filmfotograf
Nadia Selander
Etterarbeid
Erik Augdahl
Merkevareansvarlig hos Unicef
Christine Hanken
Prosjektleder hos Unicef
Ola Wiig Hanssen
Fundraising manager hos Unicef
Dat Troung
Kommunikasjonsrådgiver hos Unicef