Årets RfA-kampanje

Saatchi & Saatchis vinnerkampanje for stiftelsen WayBack Livet etter soning er klar for offentligheten.

16138 ef4de original
34940 4f6b2 original
34941 3f595 original
34942 cc743 original
34943 83caf original
34945 57b5e original
34946 ad5d5 original
34947 d65e0 original
34948 ff049 original

Saatchi & Saatchis vinnerkampanje for stiftelsen WayBack Livet etter soning er klar for offentligheten.

WayBack er en stiftelse som jobber med å hjelpe tidligere straffedømte til å holde seg utenfor murene og tilbake til et normalt liv og jobb. Kampanjen, som består av film, annonser, radiospotter og webløsninger, handler om at livet utenfor murene kan oppleves som hektisk i forhold til fengselsoppholdet, hvor tiden nærmest står stille.

Faddere «Om du har klart overgangen til livet utenfor, er det mange som trenger din hjelp», informerer fortellerstemmen i filmen. Målet med kampanjen er i første omgang å skaffe organisasjonen flere faddere.

Foreløpig er ikke medieplanen helt klar, men radio går akkurat nå, TV går innimellom og annonser i Aftenposten kommer i uke 3. I tillegg vil det komme plakater på board hos Clear Channel og JCDecaux i løpet av første kvartal, samt webbannere på de store avisenes nettsider, forteller prosjektleder Karianne Berg. Hun kan også fortelle om at brosjyrer og T-skjorter er på vei.

Vi tror kampanjen blir godt synlig, og håper at WayBack får vervet de fadderne de trenger, og at organsiasjonen blir bedre kjent blant almenheten, sier Berg.

Inspirert av Alcatraz Jørgen Holst, kreativ leder i Saatchi & Saatchi er en av de ansvarlige bak kampanjen. Han forteller at han fikk ideen om dette med rask og langsom tid da han besøkte det verdensberyktede fengselet Alcatraz utenfor San Francisco.

Jeg hørte hva en tidligere fange fortalte om opplevelsen, og han snakket nettopp om dette med at alt gikk så fryktelig fort utenfor murene. Med Wayback-kampanjen vil vi understreke at overgangen fra fengsel til frihet er brå, og at de som har fått det til er de vi vil ha tak i, sier Holst.

Kreativt team og prosjektledelse: Kristoffer Reppen, Tomm Kjenslie og Jørgen C. Holst

Media: Kine Werenskiold i Vizeum

Fotograf: Rune Kongsro

Kundekontakt: Gitte Svennevig og Ole L. Andersen

Radio er produsert av Sagveien Resort ved Jon Iver Helgaker og Torstein Morstad

TV er produsert av Paradox ved Gaute Hesthagen, Gry Sætre og Jannecke Østvold

Etterarbeid er gjort av Hocus Focus.

Brosjyrer og Adshels er trykket av Ressurs as ved Rune Lie

Bannere er produsert av Suddenly Oslo

T-skjorter er designet av Probat

da2e60c4-3678-40b7-9489-65dd988c63eb.pdf

16136-9005e-original.pdf PDF, 509.137 KB
Last ned

92f52218-22e4-42dc-bc07-72a7654fe6b5.pdf

16137-d5db5-original.pdf PDF, 782.595 KB
Last ned

98a412ae-fc02-440d-a414-69cce764138d.mp3

16139-5819d-original.mp3
Last ned

4f159375-6604-4e54-b86c-bc40a1494260.mp3

16140-ffa69-original.mp3
Last ned