Asans nye kampanje vil vise det pornoen utelater
Halvparten av ungdommer under 18 år opplyser at de har sett porno på nett. I sin nye kampanje, som Trigger står bak, spør Asan hva det gjør med oss.
Aktuelt byrå
Trigger Oslo
– I en tid der mange eksponeres for et forvridd bilde av kjærlighet og seksualitet, for eksempel gjennom porno, syns vi det er viktig å minne om at intimitet er noe av det fineste som kan oppstå mellom to mennesker, forteller produktsjef i Asan, Cecilie Ramm.
Intimvaskprodusentens nye kampanje handler om at mange unge i dag ser på porno i flere år før de debuterer seksuelt, og at det kan påvirke måten de forholder seg til nærhet og intime relasjoner på.
Se filmen her:
Det er Trigger som står bak kampanjen, som har fått navnet «La oss ta vare på intimiteten».
– Intimitet og følelser er helt fraværende fra porno. Derfor syns vi det er utrolig fint at en så stor og viktig kommersiell aktør som Asan tør å vise sex som den egentlig er: ikke perfekt, og full av følelser. Vi håper at kampanjen kan bidra til at intimitet blir et tema, også på skolen under seksualundervisningen, sier kreativ leder i Trigger, Magdalena Kamøy.
Filmen er laget av Oslo Assembly. Asan har også samarbeidet med podcasten «Tusvik & Tønne», Aller Concept Store og OMD om kampanjen, som rulles ut i sin helhet utover høsten. Den er en del av Asans samfunnsansvarsprosjekt, som handler om å bidra til positivt kroppsfokus og økt selvtillit hos målgruppen.
Vil dempe forventningspress
Ifølge Medietilsynets undersøkelse «Barn og Unge 2020», som ble lagt frem før sommeren, har 49 prosent av ungdommer mellom 13 og 18 år har sett porno på nett. Svært mange av dem (57 prosent) så porno første gang før de ble 13 år.
– Målet med kampanjen er å utvide forståelsen av hva intimitet er, og forhåpentligvis bidra til å dempe det ekstreme forventningspresset mange unge opplever. Vi vil hjelpe folk til å ta vare på seg selv, hverandre og det mest intime vi har, på flere måter, forteller Ramm.
Samarbeid med videregående skole
I høst iverksettes nye læreplaner, der blant annet folkehelse og livsmestring er lagt inn som tverrfaglige temaer. I den forbindelse holdt Asan mandag også et arrangement på Kuben videregående skole, for å gi elevene tilgang på kvalitetsstemplet seksualitetsundervisning fra Sex og Samfunn.
I forlengelsen av dette ble det også avholdt en paneldebatt, som gikk i dybden på tematikken. Sigrid Tusvik og Lisa Tønne var konferansierer, og blant deltakerne i panelet var også Joakim Kleven, som selv er i gang med å lage en TV-serie om porno for TV.
– Det er viktig at elevene på Kuben mottar så høy kvalitet på undervisningen som mulig. Derfor er vi glade for vårt samarbeid med Sex og Samfunn som er fageksperter på seksualitet og utmerkede formidlere. Det er viktig og riktig å få til dialog og læring om dette temaet for ungdommene våre, sier rektor ved Kuben videregående skole, Kjell Ove Hauge.
Involverte byråer
Sigrun Stenseth
Innholdsrådgiver
Sindre Prestby
Innholdsrådgiver
Ina Rosenberg Stavrum
PR-rådgiver
Gunhild Sletten Gundersen
Produsent
Heidi Clason
Kundeansvarlig
Kenan Jasarevic
Digital rådgiver
Mari Tømt Carlsen
Digital planner
Sophie Parker
Video/audio planner
Erik Skjærris
Performance Specialist
Marie Linde Mayer
SEO-specialist
Guro Pedersen
Prosjektleder