Asans nye kampanje vil vise det pornoen utelater

Halvparten av ungdommer under 18 år opplyser at de har sett porno på nett. I sin nye kampanje, som Trigger står bak, spør Asan hva det gjør med oss.

Cowgirl Tagline
Image1

– I en tid der mange eksponeres for et forvridd bilde av kjærlighet og seksualitet, for eksempel gjennom porno, syns vi det er viktig å minne om at intimitet er noe av det fineste som kan oppstå mellom to mennesker, forteller produktsjef i Asan, Cecilie Ramm.

Intimvaskprodusentens nye kampanje handler om at mange unge i dag ser på porno i flere år før de debuterer seksuelt, og at det kan påvirke måten de forholder seg til nærhet og intime relasjoner på.

Se filmen her:

Det er Trigger som står bak kampanjen, som har fått navnet «La oss ta vare på intimiteten».

– Intimitet og følelser er helt fraværende fra porno. Derfor syns vi det er utrolig fint at en så stor og viktig kommersiell aktør som Asan tør å vise sex som den egentlig er: ikke perfekt, og full av følelser. Vi håper at kampanjen kan bidra til at intimitet blir et tema, også på skolen under seksualundervisningen, sier kreativ leder i Trigger, Magdalena Kamøy.

Filmen er laget av Oslo Assembly. Asan har også samarbeidet med podcasten «Tusvik & Tønne», Aller Concept Store og OMD om kampanjen, som rulles ut i sin helhet utover høsten. Den er en del av Asans samfunnsansvarsprosjekt, som handler om å bidra til positivt kroppsfokus og økt selvtillit hos målgruppen.

Vil dempe forventningspress

Ifølge Medietilsynets undersøkelse «Barn og Unge 2020», som ble lagt frem før sommeren, har 49 prosent av ungdommer mellom 13 og 18 år har sett porno på nett. Svært mange av dem (57 prosent) så porno første gang før de ble 13 år.

– Målet med kampanjen er å utvide forståelsen av hva intimitet er, og forhåpentligvis bidra til å dempe det ekstreme forventningspresset mange unge opplever. Vi vil hjelpe folk til å ta vare på seg selv, hverandre og det mest intime vi har, på flere måter, forteller Ramm.

Samarbeid med videregående skole

I høst iverksettes nye læreplaner, der blant annet folkehelse og livsmestring er lagt inn som tverrfaglige temaer. I den forbindelse holdt Asan mandag også et arrangement på Kuben videregående skole, for å gi elevene tilgang på kvalitetsstemplet seksualitetsundervisning fra Sex og Samfunn.

I forlengelsen av dette ble det også avholdt en paneldebatt, som gikk i dybden på tematikken. Sigrid Tusvik og Lisa Tønne var konferansierer, og blant deltakerne i panelet var også Joakim Kleven, som selv er i gang med å lage en TV-serie om porno for TV.

IMG 2383 1x
Fra venstre: Tone Helene Angsund (kundeansvarlig i Trigger), Sigrid Bonde Tusvik (konferansier), Heidi Clason (Account Manager i OMD), Karin Drageset (Kuben), Cecilie Ramm (produktsjef for Asan, Karo Pharma), Christine Nybø Brattenborg (Kuben), Kjell Ove Hauge (rektor på Kuben), Ina Rosenberg Stavrum (PR-rådgiver i Trigger), Lisa Tønne (konferansier), Lavor Breno Augusto Afonso (elev på Kuben), Marit Myreng (Sex og Samfunn), Sindre Prestby (innholdsrådgiver i Trigger), Magdalena Kamøy (kreativ leder i Trigger), Joakim Kleven (influencer), Wahida Sandow Salifu (elev på Kuben) og Gunhild Sletten Gundersen (prosjektleder i Trigger).

– Det er viktig at elevene på Kuben mottar så høy kvalitet på undervisningen som mulig. Derfor er vi glade for vårt samarbeid med Sex og Samfunn som er fageksperter på seksualitet og utmerkede formidlere. Det er viktig og riktig å få til dialog og læring om dette temaet for ungdommene våre, sier rektor ved Kuben videregående skole, Kjell Ove Hauge.

Involverte byråer

75568 43544 original
Trigger Oslo
S

Sigrun Stenseth

Innholdsrådgiver

S

Sindre Prestby

Innholdsrådgiver

I

Ina Rosenberg Stavrum

PR-rådgiver

G

Gunhild Sletten Gundersen

Produsent

OMD Mediebyrå
H

Heidi Clason

Kundeansvarlig

K

Kenan Jasarevic

Digital rådgiver

M

Mari Tømt Carlsen

Digital planner

S

Sophie Parker

Video/audio planner

E

Erik Skjærris

Performance Specialist

M

Marie Linde Mayer

SEO-specialist

G

Guro Pedersen

Prosjektleder