Bærekraftslam på YouTube

Er det ikke rart vi ikke tenker etter hvor maten vår kommer fra, og hva som kreves for å lage den? spør MatPrat i sin nye film med slampoet Sofie Frost.

Skuespilleren, som introduserte nordmenn for slampoesi gjennom Norske Talenter, er hovedperson i den nye filmen for MatPrat. Med slampoesi setter hun sitt preg på viktige budskap om matproduksjon og bærekraft.

– I dag er matproduksjon fjernt for de fleste av oss, og vi tenker ikke så mye over hva som ligger bak det vi spiser. Vi tar det som en selvfølge at det er mat i butikkhyllene, men norsk matproduksjon er ingen selvfølge, sier Silje Hådi-Siverts, som er filmprodusent hos MatPrat.

– Vi har laget filmen for å få folk til å stoppe opp litt. Vi vil at folk skal tenke på hvor maten kommer fra, sier hun og forklarer videre.

– Gjennom filmen ønsker vi å vise forbrukerne at norsk kjøtt er bærekraftig, og nødvendig for at vi skal kunne utnytte ressursgrunnlaget vi har for matproduksjon her i Norge. På grunn av den kraftfulle fremføringen som slampoesi kjennetegnes av, håper vi at publikum trekkes tettere inn i teksten og innholdet når inn under huden. Fordi bærekraft er et vanskelig tema, har vi forsøkt å gjøre det litt enklere å engasjere seg gjennom å bruke denne formen for kommunikasjon, forklarer Hådi-Siverts.

Regissør Audun Bratlie har lagt vekt på de visuelle elementene for å få forsterke budskapet.

– Vi ønsket å skape kontrast, men også fargespill og gjentakelse for å gi en ekstra nerve til dette viktige temaet. Vi har også lagt på rødt lys for å vise at noe viktig står på spill. Kombinasjonen av det røde lyset og få elementer gir en engasjerende film om et svært viktig tema som mat og bærekraft, sier han.

MatPrat ønsker først og fremst å nå unge voksne med filmen.

– Filmen er derfor laget for Youtube som er den viktigste film-kanalen i dag. I MatPrat satser vi på å bygge YouTube-kanalen vår, og vår nye «bærekraftsslam» er en del av denne satsingen. På YouTube vil seerne ha det ekte og det personlige og vårt mål med filmen er nettopp å være det; dønn ærlige, avslutter Hådi-Siverts.

Involverte byråer

MatPrat