
– Trygg Trafikks undersøkelser opp gjennom årene viser at foreldre er flinke til å påse at barna bruker refleks, men «glemmer» det ofte selv. Det er tydeligvis ikke mangel på kunnskap om at refleks er viktig for å bli sett, det er snarere de gode vanene som uteblir. Kampanjen setter søkelyset på denne dobbeltmoralen og gjør barna til oppdrageren hjemme, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
– Til grunn for konseptet lå at det skulle spille på lag med Trygg Trafikks opplæringsprogram Refleksagentene. Derfor valgte vi å snu om på rollene, og avkle foreldre og deres dårlige unnskyldninger – med humor, uten pekefinger og et element av gjenkjennelse, sier seniorrådgiver og kunderansvarlig hos Nucleus, Øystein Berntzen.
– Det var viktig for meg å få til humoristiske og lekne filmer uten å være moraliserende. Jeg har hatt lyst å jobbe med Perry Eriksen som skuespiller helt siden jeg så ham i «Norwegian tour guide»-spotten til Kristoffer Borgli for over ti år siden, så dette var veldig gøy. Han har jo et legendarisk kroppsspråk og en timing og dialog-skills som passet veldig bra her. Og så fant vi jo en perfekt datter til ham, som leverte varene på en ikonisk måte, synes jeg, sier regissør Andres Heger-Bratterud.
Involverte byråer

Øystein Berntzen
Seniorrådgiver
Jostein Granås
Kommunikasjonsrådgiver
Jan-Sverre Syvertsen
Seniorrådgiver
Magnus Ruud Johannesen
Digitalrådgiver

Andres Heger-Bratterud
Regissør
Alexander Balchen
Produsent
Kristine Riis
Tekstforfatter