Bestemor tar grep om matsvinn: kaster du mat, kaster du penger!
I samarbeid med Trigger er Matvett ute med en aktuell kampanje, hvor bestemødre blir mobilisert til innsats.
Aktuelt byrå

Trigger Oslo

Med forrige ukes rentehopp trenger vi gode råd for å spare. Det letteste og mest miljøvennlige tiltaket er å ikke kaste mat. Hvem er vel bedre til dette enn bestemødrene våre, de som vet alt om å sette pris på maten? De skal nå lære bort det de kan for å unngå matsvinn. Et begrep som ikke fantes da de var unge.
– Vi sier gjerne at man må regne med litt svinn, men det har vi ikke råd til lenger. Kaster du mat, kaster du penger, sier Anne-Marie Schrøder i Matvett. – Det er lett å tenke at vi er gode nok allerede, men en familie på fire kan spare over 10.000 kroner på å kutte matsvinnet sitt. Dette er sparing som kan betale for nesten hele rentehoppet.
– Ideen var å komme med regnestykket vårt om hvor mye penger du kan spare på å kutte matsvinn nøyaktig på samme tidspunkt som Norges Bank kom med sin rentebeslutning. For å være presis, 22. september, kl 10. Vi måtte lage tre ulike versjoner av kampanjen for tre ulike scenarier. Så gjaldt det å trykke på den riktige knappen. Nervepirrende, men veldig gøy, sier Magdalena Kamøy, kreativ leder i Trigger.
Hver eneste dag kaster vi over 1200 tonn mat i Norge, og over halvparten av det skjer hjemme hos oss. Det får store konsekvenser for både lommebok og miljø. Vi skal ikke mange generasjoner tilbake før det å kaste mat var helt utenkelig, mens i dag går en tredjedel av all mat i søpla.
Foruten en film der bestemor viser oss hva vi kan spare og motiverer til innsats, har kampanjen også et samarbeid med Krisslovesfood og Jonas Lihaug for å nå ut til et litt yngre og mannlig publikum. Vi har lagt opp til kontekstuell annonsering slik at folk som leser om renteheving får gode tips til hvordan de kan klare rentehoppet ved å spise opp maten sin. Matvett og har også gode samarbeidspartnere som støtter initiativet med egne aktiviteter i forbindelse med matsvinndagen 29. september.
– Ambisjonen er at flere ser nytten av å kutte matsvinn, spesielt i disse tider. Tiden hvor man kunne regne med litt svinn er forbi, sier Anne-Marie Schrøder.
Det er Trigger som står bak kampanjen med Fenomen som filmprodusent og Tobias Grønvold på regi, og Rebell på animasjon.
Involverte byråer

Malin Lauritzen
Prosjektleder
Tine Baglo Skotte
Prosjektleder
Babak Behrad
Planner
Bjørnar Skogheim
Innholdsrådgiver
Eirik Natlandsmyr
PR rådgiver
Martine Bakkeng
PR rådgiver
Fam Viggen
Design og grafisk
Emma Thoren
Produsent
Tobias Grønvold
Regissør
Knut Svanes Lunde
Fotograf
Sindre Sandhåland
Klipper
Rebell Animasjon