Blås i plast

McDonald’s erstatter plastsugerørene sine med nedbrytbare sugerør. Det er musikk i kreatør-ører.

Å redusere forbruk av plast er i vinden som aldri før. McDonald’s har jobbet med problematikken i lang tid, men å fjerne samtlige plastsugerør er det største grepet hittil for den store restaurantkjeden.


– Vi begynte i august med å teste ut papirsugerør i utvalgte restauranter. Gjestene ga oss tilbakemeldingene vi ønsket, derfor er det nå papirsugerør i alle restaurantene våre. Det betyr cirka 20 millioner færre plastsugerør, noe som er et lite skritt i riktig retning, sier Mari Husby, Senior Marketing Manager for Food Folk Norge.

Resultatet har altså blitt en blokkfløyte laget utelukkende av noen av de gamle plastsugerørene fra McDonald’s, for å markere at de nå blåser i plast.

– Problematikken rundt plastforbruk er viktig, og til og med litt slitt rent kommunikativt, men ved å kombinere klima, sugerør, Steinar Ofsdal og Grieg, traff vi tonen følte vi, sier kreatørene bak.

Dette er den andre kampanjen i det nye konseptet «Noe å se frem til», og skal gå på TV, i sosiale medier og lede inn til mcdonalds.no, hvor man også kan lese om de andre bærekraftige tiltakene fra McDonald’s.