Bli blikkenslager!

Rekrutteringsfilm for Ventilasjons- og blikkensagerbedriftenes Landsforbund (VBL).

Blikkenslager2

Avlyste utdanningsmesser og stengte skoler. Denne rekrutteringssesongen byr på store utfordringer for flere av håndverksfagene.

– Når vi mister de vanlige møteplassene våre er det ekstra viktig at vi lager innhold som kan møte ungdom der de er, sier daglig leder i VBL, Ane Dyrnes.

Hve gjør en blikkenslager?

– Gjennom en rekke samtaler med unge blikkenslagere, samt en større undersøkelse blant 10.klassinger og deres foreldre, ble det tydelig for oss at vi i større grad må vise hva blikkenslageren gjør, ikke bare skrive og snakke om det, forteller Dyrnes.

På bakgrunn av dette lanserte VBL i januar en serie animasjonsfilmer for å vekke engasjementet blant ungdom som kanskje aldri har hørt om faget, vise frem bredden i faget, samt gi et bedre visuelt inntrykk av hva blikkenslageren faktisk jobber med og bidrar med i samfunnet. Filmene er en del av en større rekrutteringssatsing under paraplyen Bliblikkenslager.no. I tillegg til ny nettside, er det utarbeidet nytt informasjonsmateriell, samt en ny visuell profil og digitale annonser.

– Med dette prosjektet fornyer vi profilen til ventilasjons- og blikkenslagerfaget og lager materiell som i større grad tar utgangspunkt i ungdommers univers. Selv om vi vet at det tar lang tid å lykkes med rekruttering, håper vi at vi allerede neste år vil se økt engasjement og kjennskap til faget i målgruppen, avslutter Ane Dyrnes.

– Jeg har hatt gleden av å jobbe med VBL siden starten av dette prosjektet og har virkelig fått opp øynene for dette faget som altfor få kjenner til. Uavhengig av om målgruppa velger en karriere som blikkenslager eller ei, håper vi å bidra til økt forståelse om hva faget innebærer. Blikkenslageren former metall og setter varige spor etter seg, det er jo en perfekt kombinasjon av det praktiske og det kreative, sier Tirill Ilebekk Hansen i Bekk og Bruse Kommunikasjon.

– Dette var en morsom jobb å gjøre, og ikke minst opplysende for oss selv.. Blikkenslagere er hverdagsheltene vi ikke visste fantes, sier Mads Astrup Rønning i Babusjka.

Les her for mer informasjon om bakgrunn og gjennomføring.

Involverte byråer

Bekk og Bruse Kommunikasjon
T

Tirill Ilebekk Hansen

Rådgiver

Moloko Designbyrå
K

Katrine Oppebøen-Bjerke

Grafisk design

Bab logo ikon svart
Babusjka Filmproduksjon
E

Ernst Føyn

Regi og animasjon

S

Syver Sanengen

Regi, animasjon, rigging og karakteranimasjon

A

Abel Reyes

Modellering

Andre involverte

S

Smider

Musikk og lyddesign