Bli med på Eventyrreisen

Hva er egentlig frihet til å bevege seg? Av og til skjuler det seg mer bak en setning enn du kanskje er klar over. For å få et klarere innblikk i Møller Mobility Groups misjon, ble løsningen en reise i tid.

Eventyrreisen5

For Møller Mobility Group rommer ordene «We provide freedom to move» både historie og fremtidsvisjoner. På samme måte er bilen for mange av oss nært knyttet til både minner og hvor vi er på vei hen. Dette det ble også utgangspunktet for misjonsfilmen Manus utviklet for bilkonsernet.

– Ved å gjøre bilen til allemannseie, bidro Møller til å endre nordmenns historier. Plutselig fikk vanlige familier frihet til å utforske, oppdage og komme seg dit de trengte. For mange er bilen fortsatt nært knyttet til opplevelser og tid sammen. Vi bestemte oss tidlig for at vi ville bygge en fortelling rundt dette, forteller regissør Anders Melchior fra Manus.

Filmens hovedmål er å skape stolthet blant de ansatte, og kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group, Gurli Høeg Ulverud, forteller i en pressemelding at filmen ble akkurat som de ønsket seg.

– Manus har på snedig vis klart å binde sammen Møller Mobility Groups historie med våre ambisjoner om å være en spydspiss innen mobilitet de kommende tiår, sier Ulverud.

Til 50-tallet og tilbake igjen

For å lykkes med å synliggjøre de lange linjene som skjuler seg bak misjonen, foretar Manus flere tidshopp i filmen. Det ble derfor lagt ned mye arbeid i casting og regigrep for at hoppene skulle bli enkle å følge og samtidig føles elegante, forklarer regissør Melchior.

– Deler av historien er en rekonstruksjon av tidlig 50-tall, og for å gi historien autensitet var det viktig at bildene ble så realistiske som mulig. Derfor ble heller ingenting overlatt til tilfeldighetene – alt fra hårsveiser til sko måtte tenkes nøye gjennom og planlegges.

Rådgiver i Manus, Børre Sunde, forteller at han er stolt over samarbeidet med Nordens største bilkonsern.

– For oss har det vært et privilegium å samarbeide med Møller Mobility Group og få anledning til å vise frem ikoniske modeller som Bobla og Samba-bussen, sammen med de nye bestselgerne Audi e-tron, VW ID og Škoda Enyaq. Det aller mest inspirerende har likevel vært å få innblikk i Møllers fremtidstanker, sier Sunde.

Andre involverte

M

Magnus Furseth

DoP

E

Embrik Ellingsgård

1AC / Focus Puller

D

Didrik Bråthen

Colorist