I Norge er det du som bestemmer i spørsmål om organdonasjon, men de pårørende skal bekrefte din vilje. For Stiftelsen Organdonasjon er det derfor like viktig å få donorer til å fortelle sine nærmeste om valget sitt, som at de har et kort bakerst i lommeboka.
– På bokstavdonasjon.no ba vi folk om å donere to av bokstavene i navnet sitt på Facebook. På den måten kunne de enkelt og tydelig vise vennene sine at de er donorer og samtidig bidra til at flere ser og tar stilling til organdonasjon, forteller Kreativ leder Øyvind Waage.
Bokstavene folk donerte ga liv til sanne historier fra de som har fått et nytt organ.
Her er én av dem:
«Da jeg fikk telefonen fra Rikshospitalet for tre år siden, gråt jeg. Jeg gråt av glede, jeg gråt av redsel, men mest av alt gråt jeg fordi en familie akkurat hadde mistet det kjæreste de eide. Og midt i all sorgen evnet de å tenke på meg. Jeg er dere evig takknemlig. Deres «ja» til organdonasjon ga meg en gave som endret mitt liv. Hvordan skal jeg klare å takke dere for det?» – Siri
Etter bare noen få dager hadde vi fått inn flere tusen bokstaver. Det ga historier nok til å fylle en helside med «livsannonser» til organdonasjonsdagen den 25.oktober.
Involverte byråer
Per Høj
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2014 Sosiale medier
-
Gullblyanten 2014 Print