Bookis gir brukte podcast-episoder nytt liv

Istedenfor å dra en klassisk «Denne podcasten er sponset av…», ønsket Bookis å utfordre måten spons blir presentert på i podcaster.

BOOKIS KF SAK

Bookis er nettbokhandelen for kjøp og salg av nye og brukte bøker på nett. Det er det ikke alle som har fått med seg. Derfor ønsket de å kommunisere at en god historie ikke går ut på dato.

– Vi ønsker å være en utfordrer i bokbransjen. Både i tjenesten vi leverer og hvordan vi kommuniserer og derfor er kreativitet viktig for oss. Både for å skille oss ut, men også for å nå nye lesere ved å teste nye kanaler, sier Kine Bergseth, markedsdirektør i Bookis.

Løsningen ble å hente frem gode episoder fra arkivet til ulike podcaster, og på den måten bevise at en god historie fortsatt er god - selv om noen andre kanskje har hørt den før deg.

– Akkurat som med bøker, så finnes det mye gull der ute hvis man graver bakover i podcast-arkivene. Og vi vet at mange bruker mye tid på å søke og lete. Her fant vi en naturlig rolle for Bookis. Løsningen er derfor en ny type sponse-idé der vi samarbeider med podcaster og oppfordrer dem til å legge ut gamle, men gode episoder på nytt slik at nye lyttere får dem øverst i podcast-feeden sin, sier teamet.

Se presentasjonsfilmen her.

Andre involverte

Ø

Øystein Weibell

Produsent, Bauer Media