Bouvet og Släger tenker nytt om årsrapport – setter de ansatte i førersetet

Bouvet har, i samarbeid med Släger, gått nye veier for å vise frem selskapets kultur og arbeidsmiljø. Resultatet er en egen årsrapport av og for ansatte for å oppsummere 2021 – helt uten bruk av kakediagram.

De ansattes årsrapport Bouvet bilde 1

I julen mottok over 1800 ansatte i konsulentselskapet Bouvet en litt annerledes årsrapport i posten. Denne gangen var det ikke nøkkeltall, aksjonærinformasjon og revisjonsberetning som fylte innholdsfortegnelsen, men «De ansatte har ordet», «Jobb er viktig, men det er også fritiden» og «Mye har skjedd på 30 år, men kulturen er den samme».

– I Bouvet kommer folka våre først, og da Släger kom opp med dette konseptet følte vi at det traff bra med våre verdier. Tanken bak denne rapporten var derfor å gi de ansatte ordet, og la de selv få oppsummere året som har gått. De har gitt oss ekte historier, som også inkluderer utfordringer og nedturer, forteller Henriette Høyer, kommunikasjonsdirektør i Bouvet.

Henriette Høyer kommunikasjonsdirektør i Bouvet
Kommunikasjonsdirektør Henriette Høyer i Bouvet.

Med hjelp fra kommunikasjonsbyrået Släger, gjennomførte Bouvet flere intervjuer, spørreundersøkelser og fokusgrupper, og samlet tekstbidrag fra ansatte spredt utover selskapets ulike kontorer. Resultatet ble 77 sider med inspirasjon som inkluderer tekster om faglige utfordringer og kommende trender, til utenomkontorslige aktiviteter og et Bouvet- kryssord.

– For ansatte, og for potensielle nye ansatte, er det jo nettopp hvordan man har det på jobb som er det interessante, sier Høyer, som legger til at den nye årsrapporten blir et viktig rekrutteringsverktøy i tiden fremover. – Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra de ansatte og planlegger allerede en ny årsrapport for 2022.

Årsrapporten er starten på en større omdømme- og rekrutteringskampanje som Släger vant i pitcherunde denne høsten. Fremover skal byrået og IT-selskapet jobbe videre med ulike rekrutteringsaktiviteter og de har jobbet frem en visuell profil og tatt bilder for kampanjen som også kan sees i rapporten.

De ansattes årsrapport Bouvet bilde 2

Muligens verdens første årsrapport for ansatte

Om dette er verdens første ansattes årsrapport er noe usikkert, men ifølge prosjektleder i Släger, Tine Teigene Dalen har de ikke funnet noen andre som har gjort tilsvarende.

– Vi har researchet, googlet og spurt rundt, men finner ingen som har gjort noe lignende. Nå kan det være at vi har misset noe, men så lenge ingen har motbevis så kaller vi det verdens første ansattes årsrapport, sier hun.

Dalen forteller også at byrået har latt seg imponere over åpenheten og trivselsnivået til de ansatte i selskapet.

– I møte med mange titalls ansatte, har vi blitt blåst av banen over hvor mye positivt de har å si om arbeidsplassen sin. Det gjør jo selvfølgelig kommunikasjonsjobben lagt enklere for oss.

I en hverdag der all informasjon konsumeres digitalt var fokuset fra start at rapporten skulle trykkes på papir, med et så lite miljøavtrykk som mulig.

Løsningen ble derfor å trykke på papiret Paper Wise laget av jordbruksavfall, og gir liv til avfall som normalt brennes.

Rapporten er publisert, og kan leses i sin helhet her.

Involverte byråer

Släger
M

Magnus Bettum

Kreativ leder

T

Tine Teigene Dalen

Prosjektleder

V

Vetle Andersen

Rådgiver

Bouvet Logo blue
Bouvet Oppdragsgiver og samarbeidspartner
F

Flere titalls ansatte

Diverse

A

Andreas Reutz

Designer

E

Eirik Lakhan Grimsmo

Kommunikasjonsrådgiver

O

Ovidia Eriksen-Hirschberg

Kommunikasjonsrådgiver

T

Tone Larsen

Kommunikasjonsrådgiver