Stiller Siv og Erna til veggs i Uganda
Oljefondet har 90 milliarder investert i alkohol. Nå har Brunch Oslo og Forut laget en kampanje som belyser at dette hindrer utvikling hvor det trengs mest.
Aktuelt byrå
BRUNCH Oslo
Kampanjen «Oljefondets alkoholproblem» tar utgangspunkt i tre veggmalerier malt i Kampala, Uganda. Her er Erna Solberg og Siv Jensen blitt ufrivillige frontfigurer for norske investeringer, og poserer med blå paraplydrinker og duggfriske halvlitere. Maleriene kombinerer estetikken man kjenner fra alkoholreklame med afrikansk veggmalertradisjon.
– Da vi ble bedt om å stille Erna og Siv til veggs så gikk vi ganske bokstavelig til verks. Det har blitt til en utstilling i norsk dobbeltmoral, sier kreatør Bård Gabrielsen i Brunch.
Kampanjen er et initiert av Forut, som har fått med seg IOGT, Blå kors og Juvente på laget.