Forrige helg la du kanskje merke til at forsida på Dagbladets helgeavis ikke så helt ut som vanlig. At du måtte vri litt ekstra på hodet for å lese overskriftene og se bildene ordentlig i avisstativet. Dette var ikke et forsøk på å finne opp avisforsida på ny, men del av en kampanje for Dagbladet laget av Hyper.
Dagbladet som eAvis
I begynnelsen av april lanserte Dagbladet sin nye digitale produktpakke. Inkludert i denne pakken er blant annet Dagbladets papiravis som eAvis. For å kommunisere dette benyttet Hyper Dagbladets beste «reklameflate»: Forsiden. Sammen med desken i Dagbladet utviklet byrået en tiltet forside som var synlig i alle avisstativer i hele landet.
– Vi ønsket å gjøre leserne av Dagbladets papiravis oppmerksomme på at de nå kunne få det samme produktet digitalt. Når man leser aviser digitalt, leser man i «widescreen», ikke stående. Den tiltede avisforsiden skal med andre ord framstå som om du ser avisa på et nettbrett eller en pc, forteller kreatørene Dennis Tönnkvist og Frank Nystuen i Hyper.
Forsidestuntet ble fulgt opp med en annonse på side 2 og 3, hvor leseren kunne se den samme tiltede forsiden plassert inn i en iPad. Noe som var med på å forsterke opplevelsen av at det er den samme avisen analogt som digitalt.
– Selv om Dagbladet skal komme ut på papir i mange år framover, er det viktig for avisens framtid å få mange faste og betalende lesere på nett. Dette stuntet gjorde leserne oppmerksom på at vårt innhold er tilgjengelig digitalt på alle plattformer 24/365, sier ansvarlig redaktør i Dagbladet, John Arne Markussen.
Involverte byråer
Hyper