
Hvordan ser egentlig en investor ut? De fleste får de samme bildene i hodet: En mann med dress, stresskoffert og dårlig tid. En Wolf of Wall street. Eller kanskje de Exit-gutta.
I 2019 skrev DNB økonomisk likestillingshistorie med #huninvesterer. For første gang i historien var det flere kvinner enn menn begynte å investere. Plutselig begynte det mannstunge fondsmarkedet å røre på seg.
Men det var bare begynnelsen; Menn eier fremdeles mest, og kvinner har statistisk sett en lavere økonomisk selvtillit. Dette ønsket DNB å gjøre noe med denne høsten.
– I stedet for å fokusere på det negative, har vi i denne kampanjen heller valgt å løfte frem alle kvinner landet rundt som har investert så langt og vise bevegelsen man kan bli en del av, sier kreatør Caroline Riis.
– Du trenger ikke masse penger, fancy jobb, dress, eller økonomiutdannelse for å være en investor. Du kan være helt deg selv og det er faktisk ikke så vanskelig. Målet vårt er at uansett hvem du er eller hvor du kommer fra, skal du kunne bli en investor og føle seg stolt av det! sier Thea Bjørndal Iversen.
– Harde tall og fakta, kombinert med like sterke kreative virkemidler er det bærende uttrykket i #huninvesterer-satsingen. En viktig del av dette er igjen ikoniske, kvinnelige artister, som fanger oppmerksomheten, sier Aina Lemoen Lunde, Markedsdirektør i DNB
Involverte byråer

Elisabeth Søråsen
Strategisk planner
Fiona Jane Bugress
Regissør
Andreas Bjørseth
DoP
Tone Tønseth
Foto
iProspect Mediebyrå
TRY Opt SoMe-produksjon

TRY Apt Utvikling
TRY Innhold Innholdsproduksjon
TRY Pearl Utvikling
Silje Katralen
Music Supervisor
Goran Obad
Music Supervisor
Andre involverte
Pia Svärd
Kreative leder, DNB
Mette Kristin Olsen
Kreativ leder, DNB
Aina Lemoen Lunde
Markedsdirektør, DNB