Beyoncé lar DNB fjerne «Girls!» fra «Run The World»

DNB skal få flere kvinner til å investere med prosjektet #huninvesterer, og har fått med seg Beyoncé i arbeidet.

94536 1fde1 original
94537 41839 original
94539 8ec1f original
#huninvesterer reklamefilm
#huninvesterer casefilm

DNB lanserer i disse dager prosjektet #huninvesterer. Sammen med TRY har banken dykket ned i både egne data og offentlig statistikk, og sammenfattet rapporten «Hvem eier verden? – Tilstandsrapport, økonomisk likestilling i 2019».

Tallene er urovekkende, og viser at det er et enormt «kapitalgap» mellom kjønnene. Menn eier for eksempel 80 % av alle privateide aksjeverdier på Oslo Børs, de mottok i fjor over 80 % av alt aksjeutbytte i Norge, og de oppretter 80 % av alle aksjeselskap. Mange tenker at økonomisk likestilling først og fremst handler om lønn, men hadde vi likestilt alle lønninger i dag, ville menn fortsatt tjent 53 milliarder mer enn kvinner.

– En viktig kamp å ta

Til lanseringen av prosjektet har TRY og DNB fått Beyoncés tillatelse til å fjerne ordet «Girls!» fra den ikoniske låta «Run The World», for å sette fokus på at det slett ikke er kvinner som styrer verden i dag.

Aina Lemoen Lunde, markedsdirektør i DNB forklarer.

– Vi liker å si det og vi liker å synge det, at kvinner styrer verden. Men det er dessverre ikke slik i virkeligheten. Hittil har debatten rundt økonomisk likestilling handlet mest om lønn, som også er en viktig kamp å ta, men det er hva menn og kvinner gjør med pengene de tjener som utgjør den store forskjellen.

– Større enn en reklamekampanje

På landingssiden huninvesterer.no har DNB publisert all data og innsikt som ligger til grunn for kampanjen. På den måten kan både privatpersoner, andre banker og ikke minst journalister få et så stort og riktig bilde av kapitalgapet som mulig. På nettsiden kan man også se hvordan kapitalgapet ser ut i sin kommune, teste sin egen økonomiske profil og få tips til hvordan man kommer i gang med investeringene.

– Det er deilig å lansere et prosjekt som er større enn en reklamekampanje. Det merket vi også da vi jobbet med å få på plass musikken til lanseringsfilmen. Beyoncé har kun i noen ytterst få tilfeller tillat at musikken hennes brukes i reklamesammenheng. At vi i tillegg spurte om å få endre den originale utgaven gjorde det ikke enklere, men fordi hun støttet ideen og saken så fikk vi til slutt grønt lys, forteller konsulent Kristina Skogen i TRY.

Prosjektet er nå sparket i gang i de fleste kanaler, men #huninvesterer vil også få påfyll av flere uttak og aktiviteter i tiden fremover.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2019 Aktivering

  • Gullblyanten 2019 Integrert

  • Gullblyanten 2019 PR