Kampanjen ble lansert med filmen på kino i Oslo, i sosiale medier, nett og YouTube. Heimlich med regissør Stefan Faldbakken fikk jobben å utvikle og produsere filmen.
– Dette var både en inspirerende og viktig oppgave, forteller Stefan. – For meg har biblioteket alltid vært et sted der verden utenfor kan ta litt pause, der fantasi og følelser får et særskilt spillerom.
Filmen skildrer Deichmanbibliotekene som et dedikert sted for å forfølge en interesse, dagdrømme, finne ro. Få tid til å kjenne etter og kanskje nå fram til noe dypere blant bokhyllene. En møteplass og et sted for meningsutveksling. Relevant og allsidig.
– Rett og slett en institusjon som gir tyngde og kvalitet, og ikke minst tid, til noe av det viktigste vi har: nemlig tankene våre, forteller Faldbakken.
– Merkevarebyggende filmer som denne er ofte de mest spennende syns jeg, sier Stefan Faldbakken. – Da må man skjære til beinet hva kjerneverdiene til en virksomhet er, og oversette disse i en særskilt og presis filmatisk skildring.
«Ta tida tilbake»-kampanjen fra Deichman retter fokuset på skjermbruken i samfunnet. Mer enn halvparten av oss opplever å ha et problematisk forhold til skjermbruk. Dette tar Deichman på alvor. Kampanjen i 2024 handler om å hjelpe folk til å ta tida si tilbake; mindre tid på skjerm og mer tid til å lese, møte mennesker, trene, leke – se hverandre.
Generelt er Deichmans omdømme godt og folks kjennskap til Oslos folkebibliotek er høy, ifølge undersøkelser. Profilfilmen skal bidra til å ivareta det gode utgangspunktet.
Involverte byråer
Stefan Faldbakken
Regissør
Johan Hannu
DoP
Erik Settemsdal
Innspillingsleder
Miriam Lien
Kost/mask
Christoffer Archetti
Klipper
Christopher Ekdal
Online
Christian Schaaning
Lyd
Involverte
Jørn Johansen
Ansvarlig hos Deichman
Anders Røed
Ansvarlig hos Deichman
Lars Schwed Nygård
Ansvarlig hos Deichman