«Delbart?»
Ungdom deler nakenbilder og gjør seg selv til lovbrytere uten å vite at det de gjør er ulovlig, noe Kripos' undervisningsopplegg skal forebygge.
I løpet av de neste månedene skal Kripos besøke ungdomsskoleelever og deres foreldre over hele landet. Med seg har de undervisningsopplegget «Delbart?» som er utviklet av Ernö i samarbeid med WergelandApenes og Kripos.
– Vi så gjennom statistikk og undersøkelser at ungdom deler nakenbilder, samtidig som de ikke har nok kunnskap om lovverk og konsekvenser. De gjør seg selv til lovbrytere uten å vite at det de gjør er ulovlig, og den ulovlige bildedelingen får store konsekvenser for den som er avbildet. Denne utviklingen ønsker vi å forebygge og «Delbart?» er en viktig del av dette arbeidet, forteller politioverbetjent Hanne Andreassen ved seksjon for bekjempelse av internettrelaterte overgrep, som er en del av Kripos' nye nasjonale cyberkrimsenter.
For å forebygge, og beskrive konsekvensene, tar Kripos med seg «Delbart?» på en turne der de i løpet av 2019 vil besøke skoleelever og deres foreldre over hele landet. De foresatte får delta i samme undervisningsopplegg som elevene på et foreldremøte.
– Det er viktig at ungdommene snakker med en voksen de stoler på, slik at de kan få hjelp til å gå til politiet, sier Andreassen.
Historie fra virkeligheten
For teamet i Ernö var det viktig å finne en løsning som ville gi et viktig tema den oppmerksomheten og engasjementet det fortjener.
– Ungdommer stiller stadig høyere krav for å gi deg oppmerksomheten sin. Derfor valgte vi å foreslå et opplegg der elevene får se en historie hentet fra virkeligheten, og engasjere seg i tematikken via noe de mer enn gjerne vier oppmerksomhet til: Sin egen mobil.
I opplegget møter elevene Kaisa, en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Historien er basert på ekte hendelser, og tydeliggjør hvor raskt spredning skjer. Filmen, som er produsert av Ferdi Film, er oppstykket i ti spørsmålssekvenser. Hver elev må ta stilling til de samme problemene Kaisa står ovenfor. Svarene blir avgitt anonymt på mobilen, og resultatene fremkommer etter hver problemstilling. Dette gir Kripos muligheten til å skape diskusjoner, kartlegge ungdommens kunnskap og selvsagt være tydelige på hvilke grenser lovverket faktisk setter.
I tillegg til materiellet som brukes i klasserommet, er det laget kortere filmer og plakater som trigger interesse for arrangementet på forhånd gjennom sosiale medier og på skolens egne flater.
Stor interesse
I løpet av de første dagene etter lanseringen har «Delbart?» nådd ut til flere hundre tusen unge og voksne gjennom sosiale medier og over 100.000 har allerede besøkt nettsiden www.politiet.no/delbart.
Andreassen forteller at medieinteressen rundt konseptet har vært stor, særlig da «Delbart?» for første gang ble brukt ovenfor elever og foreldre på en skole i Vest politidistrikt 30. januar. Kripos fikk i løpet av kort tid en rekke henvendelser fra skoler som ønsket å få «Delbart?» til sin skole og fra forebyggere i politidistriktene som ønsket å ta i bruk konseptet.
Både VG, TV 2, NRK, Dagbladet og en rekke distriktsmedier har også gitt «Delbart?» oppmerksomhet i de seneste dagene og kun på VGTV er filmen blitt vist nesten 1 million ganger.
De første tilbakemeldingene fra elever, lærere og foreldre er også svært positive.
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2018 Ikke-kommersiell