Den blå hjelmen

Den landsdekkende bransjekåringen Norges Hyggeligste Håndverker ønsket å nå ut til enda flere med det omdømmebyggende arbeidet for håndverksbransjen. WAL foreslo en blå vernehjelm, og vipps så hadde både statsministeren og Snapchat-bitmojier over hele landet på seg en blå hjelm.

Header hovedbilde 1

– Etter flere år med mye negativ omtale har yrkesfag og håndverksbransjen lav status blant mange. Sammen med bransjekåringen NHH, satte vi derfor i gang en digital highfive til alle de som vurderer yrkesfag, studerer yrkesfag og til alle de dyktige håndverkerne der ute!

Kampanjen startet som et stunt i Snapchat, hvor vi hijacket den allerede eksisterende blå Bitmoji-hjelmen. Det skapte synlighet, oppmerksomhet og nysgjerrighet i sosiale medier over hele landet. I tillegg til stuntet bestod kampanjen av snapannonser, snapfilter, landingsside, samarbeid med 730.no og ulike påvirkere, sier det kreative teamet, Anna og Hanna.

Bilde 3
Bilde 6
Bilde 2

Resultatene etter årets kampanje er en kjennskapsøkning i befolkningen fra 31 til 36 %, i håndverksbransjen fra 41 til 55 %, og en økning i bruk av den blå hjelmen på Snapchat med 1700 %.

– Kampanjens høydepunkt var kanskje da den blå hjelmen vokste seg ut av Snapchat og landet på hodet til næringslivsledere, bransjepersonligheter og til og med både Erna Solberg og Jonas Gahr Støre.

Involverte byråer

Involverte

M

Martin Grevstad

PR og kommunikasjonsansvarlig, MittAnbud

B

Benjamin Husstad-Nedberg

Prosjektleder i NHH

C

Claudia Caroline Bajek

Markedskonsulent, MittAnbud